Monday, August 15, 2011

Det där med finkänslighet

Svenskar är inte särskilt rättframma skulle jag säga. Att prata med främlingar är reserverat småbarn, alkoholpåverkade och de som inte är riktigt riktiga i skallen. I vanliga fall that is.  När man är gravid ställs nämligen alla de vanliga sociala normerna på huvudet. Då kan man tydligen säga vad som helst. Som idag när vi var på antikloppis och en tant på andra sidan bordet utbrister "Där är det en som snart vill ut!". "Ja", säger jag och ler. "När är det dags?" frågar tanten. Jag svarar varpå hon med chokad min utbrister "Va?? Då måste det vara fler än en då!".

Eller som en stund senare när en annan man länge står och tittar på min mage innan han säger "Det kan inte var lätt för dig som är så tjock". Då undrar jag lite.

1. Vad är det som inte är så lätt?
2. Varför är det okej att säga till en gravid att man är tjock? Jag är ju inte tjock, bara gravid.
3. Får man ge svar på tal? Typ "Nej och det kan ju inte vara så lätt för dig heller, du som är så kort/ful/gammal/skallig eller dylikt?


Giacomettigubben har det nog lättare än jag 

14 comments:

  1. Jag håller verkligen med dig. De där kommentarerna gör verkligen ingen glad. Har också varit med om det ett par gånger, åt båda håll, dvs när jag knappt såg gravid ut och sedan när någon säger "tjockis" eller annat. Tänker folk inte längre än näsan räcker?

    ReplyDelete
  2. Nä, just idag tycker jag det finns otroligt många korkade människor.
    kram

    Grattis i efterskott!

    ReplyDelete
  3. Visst är det konstigt hur folk tar sig friheter bara för att man är gravid? När människor man inte känner går fram o klappar en på magen utan att fråga om det är okej (hallå där!!). Klart att du kan snäsa tillbaka. Skyll på hormonerna :)

    ReplyDelete
  4. Amen vilken jädra klantig gubbe. Hur kan man säga något så idiotiskt ? =)
    Puss på dig finaste du

    ReplyDelete
  5. Jag tycker att du kan svara med samma mynt! Du är så otroligt fin med din lilla mage! Massor av kramar mamma

    ReplyDelete
  6. Det är som att det är ok att säga vissa saker till en gravid. Jag blev så ledsen flera gånger över att folk tyckte och tänkte om magen. Önskar dig en fin kväll. Komihåg att du har er lilla bebis därinne, underbart vackert.

    ReplyDelete
  7. Mmm... det där känner jag ALLT FÖR VÄL igen. Usch vilka kommentarer jag fick ta emot under mina graviditeter... tre st. Inte bara kommentarer, folk tror att de får ta på en också. Helt okända människor! Tänk om jag hade gått fram till en okänd kille, tagit honom på pungen och sagt "åhhh vilken underbar stor en...".

    ReplyDelete
  8. Jag är nog naiv men jag inbillar mig alltid att folk faktiskt försöker vara snälla fast det blir lite underliga kommentarer. Jag gillar inte att bli klappad på magen men jag blir faktiskt samtidigt glad för jag tror att de gör det för att vara snälla? Men varför annars? Jag tyckte nog det var jobbigare när magen var mindre och alla sa att inget syntes fast jag kände mig som en boll. Det syns visst ju ville jag skrika... Men jag tror att de försökte säga att jag såg fin ut, hoppas jag ;o)...

    ReplyDelete
  9. Sandra: Man tycker ju att folk borde ha lite känsla för det där men tydligen inte.

    Jess: Tack ska du ha och ja, det finns många knäppisar.

    Mary: Ja, jag får väl göra det, för ärligt talat jag tror att man måste börja säga till, annars blir det väl aldrig någon förändring.

    Kristina: Haha, ja eller hur!

    Mamma: Tack :)

    Sandra: Ja, det är ju klart det viktigaste men jag tycker nog gott att människor kan få veta när de har trampat i klaveret.

    Jenny: Haha, ja verkligen! Helt galet att ens mage är allmän egendom plötsligt...

    Anonym: Ja, du har säkert rätt, det är väldigt troligt att de försöker vara snälla eller ge en komplimang men inte riktigt vet hur de ska bete sig MEN i så fall tycker jag att det är hög tid att dessa vuxna människor lär sig lite vanligt vett. Jag menar, när är det någonsin trevligt eller kul att vara otrevlig eller oförskämd. Fattar man inte det så är man ju faktiskt lite smått socialt inkompetent. Jag tror nog att vi måste börja säga ifrån när någon säger något olämpligt, annars får de ju aldrig veta!

    ReplyDelete
  10. Varje dag fâr jag höra att "är det dags nu i veckan eller", "är du säker pâ att det bara är en".

    Och det är 2 och en halv mânad kvar. Bara att inse att folk inte har vare sig koll eller hyfs...

    ReplyDelete
  11. msn00b: Ja vad fan ska man säga

    Sara: Ja fast jag vill liksom inte inse det. Jag tror vi måste börja säga ifrån. Se till att åtminstone den människan inte gör samma klavertramp igen. Eller?

    ReplyDelete
  12. Gud vad du får korkade kommentarer! Tjock?!? Om man inte vet vad man ska säga så är det bättre att hålla tyst. Fick också höra en del, men vet du vad? Jag minns inte ens vad.. Så man glömmer det när guldklimpen tittar ut!

    Tycker du är så himla fin!

    Stor kram Lisa

    ReplyDelete
  13. Jag säger bara "suck" till både detta och det din kollega sa. Tur att du verkar ha självkänsla så du inte orkar bry dig om dessa idioter. Jag hade stora problem med att vissa ville ta på magen. En gång på X2000 från GBG så var det en främmande man som satt bredvid mig som helt utan förvarning tog på min mage och kommenterade nåt. Jag höll på att dö av chock...

    ReplyDelete