Wednesday, August 17, 2011

De där kommentarerna

Idag var första dagen tillbaka på jobbet för mig och det var fantastiskt kul att träffa alla underbara kollegor och höra vad de haft för sig i sommar. De flesta sa fina och snälla saker om mig och min mage och alla ville veta hur jag mådde och hade haft det. Gott så.

Så kommer en ny kollega som jag aldrig förut har träffat fram och hälsar.
- Du ska inte vara kvar så länge va? säger hon
- Nej, säger jag, bara en månad cirka.
- En månad! utbrister hon, jaså är det så länge kvar? Du ser ju...färdig ut.
- Ja, alla är vi ju olika, försöker jag.
- Men du är väl väldigt stor?"

Vad svarar man på det? Ja, jo, jag är ju VÄLDIGT stor men jag tror att vi har räknat rätt med tanke på att vi har varit på både ultraljud och rutinkoll och att både magen och bebisen verkar följa den där journalkurvan precis på strecket. Men du har nog rätt, det måste ha blivit något fel, jag föder nog vilken dag som helst. Eller?

Jag försöker tänka, som någon påpekade i kommentarsfältet, att människor nog inte menar något illa, men kom igen. Någon fingertoppskänsla eller vanligt jäkla vett måste väl en vuxen människa ha. Hur mycket dumheter ska man få lov att vräka ur sig för att man inte fattar bättre?

10 comments:

  1. Antagligen har hon inte varit gravid själv och du är inte stor!!!! Jag var det, men inte du. Du är fin!
    kram

    ReplyDelete
  2. Tycker inte du ser så himla stor ut men vad vet jag.. har ju inte varit gravid ;-) Dock är jag ju snart 30 så nu mååååste det vara dags att skaffa familj eftersom jag har ett fast förhållande sedan 8 år tillbaka... eller ja, folk omkring en som man inte känner särskilt väl påpekar gärna det.. ehh jaha, tack för expertutlåtandet liksom. En vacker dag ska jag vräka ur mig att jag inte kan få barn.. hade varit intressant att se reaktionerna. Fast risken är väl att dessa förmätna individer istället hade velat diskuterar alternativa metoder..

    ReplyDelete
  3. Som jag skrev innan, det är ju så himla onödigt, vad tänker folk med?...säg i stället, "vad vacker du är, när är det dags"? Eller något liknande...Du är otroligt vacker Emeli och inte alls så där stor. Punkt.

    ReplyDelete
  4. Vissa är ju bara helt dumma i huvudet. Punkt.

    ReplyDelete
  5. folk är allmänt dumma i huvudet, du har turen att få umgås med onormalt bra vänner.

    ReplyDelete
  6. "och du är väl väldigt socialt inkompetent?", men det säger man ju inte.

    Eller så väntar du lite och kontrar sen med "nämen, väntar du OCKSÅ barn?"
    :D

    ReplyDelete
  7. Jess: Nej så är det säkert. Du var väl inte heller så fasligt stor. Jag kommer nog att sluta på ungefär samma uppgång som du!

    Madde: Jag har faktiskt vid ett par tillfällen sagt ifrån när folk frågade och pikade mig om barn innan jag blev gravid. Vänligt men bestämt påpekade jag för dem att det kan ju faktiskt vara så att det finns olika skäl till att man inte har barn och att alla skäl inte är sjävvalda. Gör det du också tycker jag!

    Sandra: Tack söta du, och detsamma!!

    Kristina: Amen!

    Rick: Ja det är banne mig en ynnest som jag lär mig att mer och mer uppskatta för varenda galning man träffar på.

    Msn00b: Nä men man skulle bra gärna vilja. Speciellt eftersom den här personen faktiskt hade en rejäl bula själv, eller flera...

    Kram och tack alla för att ni är så goa!

    ReplyDelete
  8. Kanske de vaknar om man säger att man faktiskt blir ledsen av dessa kommentarer.
    Men strunt i dem min vackra dotter, du är ändå allra finast med din fantastiskt gulliga mage.
    Kramar i massor

    Ps säg till henne att din mage kommer åtminstone att försvinna inom någon månad, hi hi

    ReplyDelete
  9. Ja, det finns folk och folk.. själv brukar jag mer råka ut för det omvända. Dvs jag talar om att jag inte vill ha barn (och det är inte så att det är det första jag säger utan mer när det kommer upp i en diskussion och jag inte kan undvika det), och alla ska lägga sig i det. Och gissa om folk kan fälla kommentarer om det, occh tycka att man är helt knäpp i huvudet... Jag lägger mig ju inte i andras beslut så...??

    ReplyDelete
  10. Mamma: Hihi, ja det får jag göra.

    Fröken Fräken: Ibland blir jag alldeles förbluffad över hur innehållslösa liv folk måste ha som måste lägga sig i vad andra gör, inte gör, ser ut, äter och det ena med det tredje.Suck.

    ReplyDelete