Sunday, July 24, 2011

kALk


Vi var som sagt uppe på norra Öland och avnjöt något jag tror kan vara den bästa burgaren i Sverige på Kalk i Löttorp. Ni som känner till Rosas Handel (stället för alla korvätare) kan veta att Kalk ligger alldeles intill. Makens barndomsvän som är en av ägarna till den kombinerade restaurangen och nattklubben berättade att stället från början var tänkt endast som klubb men att de snart insåg att lite mat att servera hade varit fint det med. Sagt och gjort, snart stod diverse gourmetburgare med egna potatischips och krämig chilidipp på menyn. Jag kan säga att både jag med min veggieburgare och Erik med sin klassiska burgare var närmast euforiska efter måltiden. Till efterrätt fick vi en slice magisk chokladtryffelkaka med färska jordgubbar. Så är ni i närheten. Åk. dit. nu.

2 comments:

  1. Vilken dröm!
    Det är svårt att hitta riktigt goda veggieburgare ute på restaurang. Ofta är det endast tråkiga halvfabrikat de erbjuder.
    En tripp till Öland nästa sommar får det nog bli!

    Kram

    ReplyDelete
  2. Åh, vad smarrigt det låter, och jag har faktiskt undrat över Rosas handel. Det är ju också ett kanonställe.

    Kram!

    ReplyDelete