Tuesday, July 19, 2011

Funderingar i vecka 29

Jag mår faktiskt riktigt bra i min graviditet just nu. De första tre månaderna var horibla, med omänskligt illamående och outhärdlig trötthet. Men efter vecka 15-16 lugnade det ner sig och jag började kunna njuta av att vara gravid. Efter ultraljudet i vecka 18, då även skryllet började röra på sig ordentligt där inne blev jag av med det mesta av den där hemska oron med.

Nu i vecka 29 mår jag toppen och förutom lite foglossning som gör att jag sedan en dryg månad tillbaka inte kan utföra mer extraordinära rörelser än vaggande gång, simning och cykling, tycker jag att jag lever nästan som vanligt. Tränar gör jag bara väldigt lätt hemma en halvtimme om dagen för att hålla så mycket styrka som möjligt kvar i kroppen. Jag har blivit ganska tung men främst för att jag redan de första veckorna gick upp mycket på grund av illamåendet. Sex extra kilo redan i vecka 14 eftersom jag de första månaderna var tvungen att äta varannan timme för att hålla blodsockret i schack, samtidigt som att träning var rena rama skämtet. Att jag överhuvudtaget klara av att gå till jobbet var en makalös bedrift.

Nu är jag 12 kg tyngre än vad jag var från början men jag tycker att det syns mer än vad det känns och det är jag glad för. Än så länge har jag sluppit samla på mig en massa vätska också vilket alla varnade för i och med att jag skulle vara höggravid mitt i sommaren. Men det är klart. Jag har 11 veckor kvar och mycket kommer ju att hända från och med nu. Det börjar bli verkligt nu, det här med att vi ska få en bebis. Skumt.

6 comments:

  1. Skumt och jisses så underbart! Känner du allt stöd jag skickar från grannlandet i väst?

    Kram!

    ReplyDelete
  2. Vad härligt! Mådde också väldigt bra kring de veckorna och njöt verkligen. Sista månaden var ganska tung men inte alls lika jobbig som illamående kan vara!

    Massor med kramar till dig och magen :)

    ReplyDelete
  3. 11 veckor kommer att gå så fort :) Jag mådde också bra hela tiden, men började känna mig riktigt gravid sista fyra veckorna. Det är jättebra tycker jag att du försöker träna lite hemma, det har du nog igen senare. Jag gick upp 22 kg totalt, men du ska se att det försvinner fortare än man tror. Jag äter fortfarande i massor, men har 1 kg kvar. Kramar till er

    ReplyDelete
  4. Sara: Självklart och bra att brevet kom fram!

    Lisa: Nej illamåendet slår allt än så länge. Blotta tanken på ett eventuellt nästa barn får mig att fasa, haha.

    Sandra: Ja, jag vet inte, jag tycker att jag har varit gravid hur länge som helst men det är ju så olika. När man är mitt i det så känns det klart annorlunda än efteråt. Träningen känns bra då jag fortfarande känner mig stark i rygg och ben. Tack för pepp!

    ReplyDelete
  5. Vad kul att läsa lite om dina upplevelser. Snart inne i v.35 börjar det kännas tyngre här. Sömnen är knasig och magen börjar kännas stor. Längtan efter pyret är stort och vi har på riktigt gjort i ordning hemma nu för ankomsten. Lite läskigt samtidigt...men så himlans härligt !

    ReplyDelete
  6. Det måste vara en otrolig resa ni gör. Trots baksidorna verkar det så häftigt; vilken upplevelse!
    Hoppas att du får fortsätta att må så bra som du nu gör, resten av tiden också.
    Kram

    ReplyDelete