Thursday, June 23, 2011

Färgkodning

För ett tag sedan läste jag en gammal bekants statusuppdatering på FB om hur hon längtade efter ultraljudet för att kunna börja planera färgmässigt. Jag blev helt häpen, trodde på något vis att vår generation hade kommit längre än så. Vad skulle hon göra liksom, tapetsera rummet med blå biltapet om det var en pojke och köpa rosa volangbodies om det var en flicka? Fast besluten om att detta var mer undantag än regel tänkte jag  på det som en rolig, om än lite tragisk, anekdot.

Det är bara det att jag sedan dess stöter på denna mentalitet överallt. Gravida kvinnor, enligt mig intelligenta, upplysta och genusmedvetena sådana, som faktiskt aldrig skulle få för sig att sätta på sig vare sig rött, rosa eller lila på sina små pojkar eller kunna ha en blå barnvagn till flickbebisen. Kvinnor och män som handlar gult och grönt för "säkerhets skull" och himlar med ögonen åt henne som har köpt en body med jordgubbsmönster till sin bebis utan att ha tagit reda på om det verkligen är en flicka.

När jag arbetade i butik kom ibland blivande far- och morföräldrar eller andra bekanta in och skulle köpa presenter till kommande små liv. Vi hade gott om fina barnkläder i härliga färgstarka varianter och jag kunde föreslå det ena eller det andra. Det slog aldrig fel. "Alltså det är en pojke" kunde man få höra om man råkade visa en pyamas med kaniner, eller "Jag tänker mig nog något mer färgenligt" om man gud förbjude skulle förslå randiga byxor och en mönstrad tröja. Är det inte fasansfullt tråkigt att klä sin bebis könsstereotypt och dessutom diskret? Nej, bebisar ska få ha regnbågens alla färger tycker jag, helst i en härlig kombination. Att bli indelad i fack kommer det att finnas gott om tillfällen för senare i livet. Tyvärr.

4 comments:

  1. Visst är det galet? Jag har handlat det mesta på pojkavdelningen till Amaya (vargar finns det olika avdelningar för nyfödda??) för på tjejsidan finns det bara rosa... Inget fel på rosa men jag gillar variation.

    Förra veckan tittade en kvinna ner i vagnen. Amaya hade em body i blått, grönt och gult. Kvinnan frågar om det är en pojke och jag svarar att nej det är flicka varpå kvinnan utbrister "men varför har hon blått på sig???". Vad svarar man på det?

    Kram Lisa

    ReplyDelete
  2. Låt färgerna vara fria!!! :)

    kram

    ReplyDelete
  3. Hihi...jo det är nästan komiskt detta. Nu är jag kanske inte den bästa jag heller...Neo har förvisso haft både volangbyxor, rosa tröjor, tshirts med blommor och "tjej-bodys" å andra sidan finns det ju en hel del kläder som även jag tycker är FÖR tjejiga...för mycket glitter, spets och annat. Skulle inte sätta på Neo en klänning idag och för det mesta är det om någon figur en bil el dyl på kläderna...men det är för att Neo själv älskar allt med hjul...sen om det är rosa, grönt eller gult spelar noll roll.
    Jag tycker att det är så tråkigt att det är så uppdelat med pojk och flickavdelningar...jag vill ha färgglada kläder med mönster men nu hamnar jag oftast på pojkavdelning just för att även om en hel del kläder från flickavdelningarna rent färg/mönstermässigt är jättefina så vill jag kanske inte ha volangärmar etc och då dtår man där och har inte mycket annat att välja på än grönt/blått/brunt/orange:(
    Bäst gillar jag p.o.p´s tänk...med alla kläder blandat om vartannat och inte så uppdelat...men då kommer priserna in och stjälper istället...för jag har inte råd att bara köpa dyra barnkläder även om det stöder en god princip.

    Äsch...det här blev ju starten på en novell...och huller om buller och rätt osammanhängande... Jag önskar helt enkelt lite mer "neutrala" kläder....alltså färger/mönster etc i en salig blandning men helst i "neutrala" modeller.....för där är jag ändå lite "gammeldag"...klänning på flickor osv....till den dagen Neo själv komer å säjer att han vill ha kjol till dagis....då får han väl ha det:)

    Kram fina du och jag älskar bilderna på dig och Erik i midsommarlekarna....skulle säga att ni delar förstapriset:)

    Kraaaaaaam

    ReplyDelete
  4. Lisa: Det var det galnaste jag har hört! Helt otroligt... Ja, precis, varfr finns det olika avdelningar för nyfödda? Orimligt.

    Jess: Precis!

    Maja: Haha, men det var kul att läsa om dina tankar. Det verkar ju som att Neo har fått prova både det ena och det andra och det är väl precis så det ska vara. Sen är det ju inte så att kläder är det enda som är viktigt när det gäller att få välja sin egen identitet, men det är en så enkel sak att förändra, eller hur!

    Kramar

    ReplyDelete