Saturday, May 28, 2011

Min makes ljuvliga cheescake

 
Botten
12 digestivekex
75 gram smör

Fyllningen  
800 g philadelphiaost
 2 dl strösocker 
1 msk vaniljsocker
 2 msk vetemjöl 
0,5 tsk salt 
4 ägg
200 gram blandade bär

Gör så här

Smula ner kexen i en bunke och häll det smälta smöret över. Blanda tills du har en fin smet. Tryck ut blandningen i en bakform med löstagbar kant. Du behöver inte trycka upp smeten längs kanterna. Det ska bara bli en bottenplatta.

Ställ kallt.Värm ugnen till 175 grader.

Rör ihop philadelphiaosten med sockret och vaniljsockret en bunke. Blanda ner vetemjölet och saltet och rör till en slät smet.

Rör ner äggen ett i taget så att de blandas ut ordentligt i smeten.

Häll i formen med kexbotten. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 45-50 minuter. Kakan kommer att verka mjuk men den stelnar när den svalnar. Låt kakan kallna helt och lossa den sedan från formen med en kniv eller liten spatel.

Dekorera med lite bär och servera!

7 comments:

  1. Yummi!
    Tänkte att jag skulle försöka hinna med att göra en cheesecake eller liknande om någon nu skulle få för sig att komma hit under nästa vecka.
    Hoppas du har en fin helg!
    Kram

    ReplyDelete
  2. Åh vad gott det såg ut/lät! Jag är såååå trött på alla Svenne-banan recept på frysta cheesecakes (det är gott, men du vet, lite för många gånger). Cheesecakes ska bakas, så det så! tack för inspirationen, ska definitivt pröva!

    ReplyDelete
  3. ser fantastisk ut! jag sparar receptet :)

    ReplyDelete
  4. Ellinor: Ja, det tycker jag, annars får ni smaska i er den själva!

    Jess: :)

    Jenny: Jag förstår dig, det har varit hemskt inne med frusna varianter så det var lite kul med omväxling.

    Killmamman: Välkommen hit! Prova receptet, det var smaskens!

    ReplyDelete
  5. Hej vännen!
    Har försökt kommentera flera dagar utan resultat :(
    Hoppas graviditets tankarna har vänt och att du njuter med liv och lust. Underbara bilder från Tosselilla. Jag skrattade gott, visst är det kul att busa trots att man är vuxen. Vi ska också dra dit i sommar. Vilken underbart vacker cheesecake. den måste provas. Jag gjorde en pienut paj i lördags som också var toppen.
    Har satt upp boken på min lånelista. Du har verkligen kommit igång med deckare. Kul Har du läst Harlan Coben är osäker på stavningen men han är en duktig författare. Må gott, sommarlov om en vecka eller?
    Kram Kristina

    ReplyDelete
  6. Tack för ett bra recept! Jag testade det på make och svärföräldrar - stor succé!

    ReplyDelete