Monday, May 30, 2011

Lax- och fänkålssoppa

Vi har kommit in i en ond cirkel där vi har lagat ungefär samma mat varje dag så jag satte mig helt sonika ner och slog upp tio nya rätter i min receptpärm där jag samlar recept från diverse tidningar. Maken köpte hem alla ingredienser och nu testar vi en ny rätt varje dag. I tisdgas blev det denna goda soppa.


4 små portioner
450 gram ekologisk lax i bit
salt, peppar
smör
1 fänkålsstånd
2-3 msk hummer- eller skaldjursfond
4 dl vatten
2 dl fänkålsspad
1 dl vitt vin
2 dl grädde
ca 1 tsk maizena
1/2 kruka basilika

Gör så här
1. Skär laxen i bitar, krydda och stek gyllenbruna
2. Dela fänkålen i klyftor och koka dem mjuka i lättsaltat vatten ca 10 minuter. Spara kokspadet
3. Koka ihop fond, vattem fänkålsspad, vin och grädde i 5 minuter. Red av med lite maizena utrört i lite vatten.
4. Tillsätt fint riven/klippt basilika och mixa eventuellt soppan med stavmixer (ej nödvändigt). Salta, peppra och lägg ner fänkålsbitar och laxbitar. Servera!

5 comments:

  1. Det låter jättegott. Det receptet ska jag spara. Kram

    ReplyDelete
  2. Mmmmm!

    Angaende vaskan, sok pa Lin & Leo pa ebay sa kan du kanske hitta andra hand, speciellt pa ebay.co.uk.

    Fanns en del nar jag letade men jag hade inte talamod att vanta. Du har ju lite mer tid pa dig innan det ar dags och kan kolla in pa ebay da och da!

    Kram Lisa

    ReplyDelete
  3. det här lät ju jättegott...och inte så svårt. Det där med vardagsmat är ju en klassisk fälla...och ännu värre blir det när man har barn och vill att dom ska tycka om maten också. Helst skulle jag hoppa middagarna och satsa på cheesecaken nedan istället;)

    Och den där kartan från sas-tidningen...den ligger här hemma också och väntar på att sättas upp på en vägg i Neos rum. För övrigt fastnade jag för kökslampan som såg ut som en diskborste? i tidningen och har redan gett A order om vad jag behöver för verktyg:)

    Kramar vännen

    ReplyDelete
  4. Underbart med massa matinspiration! :) Du skulle lätt kunna ha en matblogg. Och en gravidblogg :) Mer bilder på magen önskas!

    Förstår att det är tungt och jobbigt och oron förstås som inte går att sätta sig in i. (Vet att du läser fotbollsfruns blogg också - fy tusan det finns inte ord. Bara sorg.)

    Men ändå vilken grej - vilket mirakel - vilken lycka att få bära på ett liv! :) Vi och du är gjorde för detta och vi håller alla tummarna att allt går bra, hela vägen, genom livet med lite mindre skrubbsår bara och vips har du en tonåring hemma. Är det inte så de säger.. :)

    Kram och försök att njuta. Det går ändå aldrig att förutspå olyckan. Det är bättre att leva och njuta och sen ta skiten när det kommer - i vilken form det än blir, vilken dag det än blir... :)

    (Lite lunchsvammel från en hungrig tjej :)

    ReplyDelete