Tuesday, May 17, 2011

Jag vet att du är ensam


Ni förstår, jag avverkar deckare på löpande band nuförtiden. Det har ju inte riktigt varit min gebit som ni vet. Jag fastnade liksom vid Wallanderböckerna i början av 2000-talet när vi var ute och luffade i Asien eftersom det var de enda svenska böcker man hittade på de där bytesställena. Jag älskade Henning Mankells Ystadpolis och slukade nog nästan varenda en. När det inte fanns fler kvar försökte jag med Håkan Nesser men jag kom aldrig riktigt in i Van Vetereens värld och där avstannade min deckarkarriär.  

Men nu är den alltså mer levande än någonsin och den senaste avklarade mordgåtan för min del var Bodil Mårtenssons Jag vet att du är ensam. Absolut läsvärd, men deckare är ju underhållning, tidsfördriv och jag gillar att lyssna på dem medan man gör annat, som att cykla, städa eller laga mat. Då är lättlästa kriminalare oslagbara. Eller vad säger ni?

4 comments:

  1. Jag läser ju nästan enbart deckare. Eller, det är så att jag har ett visst antal favoritförfattare som skriver på ett sätt som jag tilltalas av, och de råkar skriva deckare. Jag vet inte hur många böcker som jag lagt ifrån mig för att jag stört mig på språket oavsett hur bra själva historien är...

    Kanske att avighetskänslan har försvunnit nu, åtminstone för ett tag. När man känner sig så där in i själen deppig är det inte alltid så lätt att se hur det kan vända..

    ReplyDelete
  2. Jag har fått för mig att jag inte gillar deckare och köper dem därför sällan. Men när jag väl påbörjar en historia i genren har jag svårt att slita mig. Jag får lov att erkänna att det finns några riktiga godbitar bland dem ;)

    Oh, vad jag längtar efter att få sätta mig ner och läsa nu!

    Kram

    ReplyDelete
  3. Fröken Fräken: Tips emottages gärna!!

    Ellinor: Jag är precis likadan!

    ReplyDelete