Tuesday, May 24, 2011

Fusktårtan


Recept på tårtan jag gjorde i helgen efterfrågades men jag kan tyvärr inte ta åt mig äran. Den går oavkortat till Leila Lindholm, men här kommer hennes recept på Chokladpavlova för er som vill prova en ljuvlig sommartårta. Noterna undertill är dock mina.

7 st ekologiska äggvitor
5.25 dl strösocker
Saften av en 1/2 citron
3 msk kakao av god kvalitet
50 g mandelspån 

Personligen tycker jag att marängen blir bättre utan mandelspånen men det är en smaksak
 
Topping
5 dl vispgrädde
3 dl grekisk yoghurt
3 msk florsocker
1 l färska bär

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 130 grader.
2. Blanda äggvita, strösocker och saft av citron i en rostfri bunke. Rör tills sockret att löst upp sig.
3. Vispa marängen tjock över kokande vattenbad tills den uppnår cirka 65 grader.
4. Tag av marängen från värmen och vispa den med elvisp tills den har svalnat.
5. Blanda försiktigt i kakao (och mandelspån) i smeten.
6. Skeda ut marängen till små fluffiga marängberg på en plåt med bakplåtspapper (alt. som en tårtbotten).
7. Grädda i mitten av ugnen i 45-55 minuter, de ska vara lite seg i mitten.
8. Vispa grädden och blanda den med grekisk yoghurt och florsocker. Skeda ut den över marängbottnarna.
9. Strö över bären.

Det jag gjorde annorlunda var att jag gjorde en vanlig marängbotten utan kakao i och istället smälte jag mörk choklad och hällde över marängbotten innan jag spritsade på gräddblandningen. Ett annat alternativ är att blanda i choklad i grädden. Det blir också väldigt smarrigt!

2 comments:

  1. Är inte så förtjust i grädde men kanske blir det annorlunda med turkisk yoghurt? Skall absolut testas vid ett tillfälle.
    Kram

    ReplyDelete
  2. Men allvarligt...HUR GOTT ser det där ut!? Sparas! :)

    ReplyDelete