Thursday, April 7, 2011

Utrensning

Under min söndagskonvalescens hade jag inte mycket annat att göra än att ligga i soffan och läsa. Då passade jag på att läsa Sofi Oksanens Utrensning.


Så här bra beskriver Jonas ThenteDN Kultur boken:

Det är knappast svårt att förstå Estlands dilemma, klämt under tummen av först den tyska och därefter den sovjetiska ockupationen. För Oksanen är det av förklarliga skäl framför allt den senare som står i fokus. Den sovjetiska ockupationen och vad den gjorde med människorna. Människor såsom Aliide Truu.
Bit för bit räcker Oksanen fram de pusselbitar som är Aliide Truu. Det är ingen vacker bild, snarare helt förskräcklig. Men det är inte heller så enkelt som att Aliide är en ofrivillig produkt av den kultur som tvingats på henne. Nej, här finns också en helt frivillig följsamhet som grundas i brutal egennytta. Samt en därpå följande process av rationaliseringar, bortförklaringar och personlig historierevisionism.

Hela recensionen hittar ni här. Jag vill bara säga, läs boken.

1 comment:

  1. Bra, jag får många böcker på min ska-läsa-lista!
    kram, mysigt att ha er här i går!

    ReplyDelete