Saturday, April 9, 2011

Spendera tid?

Jag tror att svenska språket än en gång förlorat matchen mellan det svenska alternativet och det engelska dito. Denna gång började som ett inslag i den yngre generationens skriftliga produktioner men plötsligt ser jag det överallt. Folk spenderar återigen inte bara pengar utan även tid. Alla gör det. Det har blivit gängse. Det fanns en tid då man tillbringade tid och spenderade pengar men jag tror att vi får vika oss för en uppåtgående trend. Språket, liksom allting annat, är ständigt i rörelse och måste förändras. Jag har väl egentligen ingenting emot det även om jag gillar ordet tillbringa. Vad tycker ni?

4 comments:

  1. Måste nog erkänna att jag är en av dem som spenderar en massa tid. Jag är å andra sidan väldigt intresserad av språk och språkförändringar så jag tycker det är intressant det du tar upp.

    Efter en längre tids uppehåll från läsandet av böcker (språket) har jag nu tagit upp detta intresse igen. Läste för lite sedan boken du har där i högerkanten - gillade mycket!

    Roligt att du gillar mina lampor. Har insett att jag nog är ett lamp-freak... :)

    J

    ReplyDelete
  2. En av mina lärare på universitetet sa alltid att det enda man kunde spendera var pengar, så jag försöker hålla fast vid det jag med. Även om jag kanske någon gång trillat dit :-D Men jag är väl kanske något av en motsträvare, jag gillar inte riktigt hur språket blir allt "slarvigare". Som det här med att använda "och" istället för "att". Tex Nu ska jag fortsätta och plocka upp från köksgolvet... hjälp!!

    Jupp, gröna kudden är hemmasydd av loppistyg. Man skulle kunna tro att det inte alls är min stil, men det visade det sig vara!

    ReplyDelete
  3. För mig är det stor skillnad på att "spendera" och att "tillbringa"! Två helt olika ord. "Spendera" har en negativ klang till det, att man "slänger iväg" eller förbrukar sin tid. Att "tillbringa" låter mycket positivare, man njuter av vad man tillbringar sin tid med. Det är något man själv har valt och trivs med!

    Jag vet inte om jag har rätt alls i detta, men det är känslorna jag får av dessa ordvalen.

    Kram min fina

    ReplyDelete
  4. Jag tillbringar min tid, att spendera den känns konstigt.

    ReplyDelete