Saturday, April 2, 2011

Recept från sjuksoffan

Igårkväll verkade det som att det halsonda jag kände förra helgen var på återbesök i och inatt smällde det till rejält. Halsen känns som ett rivjärn, näsan är täppt och kroppen stel. Det är väl lika bra att det blommade ut nu så att man kan vli av med infektionen någon gång antar jag.

Men istället för att gnälla mer så ska jag dela med mig av recpetet till de där chokladbollarna jag pratade om. Bra om man känner någon som inte kan äta spannmål.

Chokladbollar á la Charlie
2 dl ekologisk mandelmjöl & krossad/hackad mandel
50 gram ekologiskt smör
0,5-0,75 dl ekologiskt rörsocker
2 msk kakaopulver
< 1 krm ekologisk rå vanilj
1 msk kokt kallt kaffe

Ekologisk riven kokos till rullningen

Blanda ihop, tillsätt ev. mer mandel & kakao. Mandeln binder nämligen inte smör + kaffe lika bra som havre. Fördelen är att det heller inte sväller i magen sen... Mandel är oxå sötare än havre, var därför försiktig med sockret!

Bara mandelmjöl blir inte lika lyckat! Beprövad erfarenhet... Så även sockret :)

2 comments:

  1. De ser verkligen goda ut!
    krya på dig!
    kram

    Hör av mig om träff när jag själv känner mig bättre. Ses vi på fredag föresten?

    ReplyDelete
  2. De både ser och låter väldigt goda:) Här är det dock oftast gluten-laktos-nöt-fritt som gäller vid kalas och liknande....den är inte det lättaste kan jag säga:)

    Kramar till finaste dig! Och hehe....klart att det är Erik du ska ta med....vet inte var M ramlade in i bilden....måste tänkt på mig själv eller nå´t:)

    ReplyDelete