Sunday, January 16, 2011

Vad jag älskade


Min svärfar brukar ge oss böcker i julklapp och det är alltid spännande att läsa något som någon annan har valt ut till en. Den här julen fick jag Siri Hustvedts Vad jag älskade som är en djupgående, obehaglig men väldigt vacker historia om den livslånga vänskapen mellan två vuxna män.

Jag hade förmodligen inte valt boken själv men jag tyckte om den. Den var speciell, olik något annat jag läst och kanske just därför bet den sig fast. Har ni någonsin fått beskrivit för er hur en tavla så väl att ni utan att själv ha sett den, kan se den framför er helt tydligt? En av de båda männen är konstnär och hans verk beskrivs detalrikt och ingående genom bokens gång och blir på så vis en del av historien. Det är vackert och kanske lite frustrerande, men fascinerande.

Vad tycker ni? Har ni läst den?

3 comments:

  1. Visst är det fint när någon annan väljer böcker till en, väldigt personligt på något vis. Ofta är det böcker som man själv kanske inte valt men vilka brukar bli en succé i alla fall.

    Kram

    ReplyDelete
  2. Ellinor: Eller hur, det blev det även i det här fallet!

    ReplyDelete
  3. Hon var på Babel för ett tag sedan. Otroligt trevlig och smart kvinna. Med en panna full av botox. :)
    Jag har fortf inte läst henne men definitivt nyfiken.

    ReplyDelete