Tuesday, January 25, 2011

Närskaordensittaihop?

Språknörd som jag är tycker jag att något av det roligaste med mitt jobb är att fundera över trender i språket och varför språket utvecklas som det gör. Något av det mest fantastiska med vårt svenska språk måste vara möjligheten att bilda nya ord genom att sätta ihop många ord. Som väderleksrapportsuppläsare eller finansministerpost eller varför inte regnbågsförskollärare eller soffslapparsöndag? Men när ska då orden sitta ihop och när ska de inte? Den stora och eviga frågan, åtminstone i mitt yrke. Engelskan i vår vardag har inte precis hjälpt till att förhindra särskrivning. Mina elever och väldigt många andra, verkar tro att följande ord skrivs så här:

jätte mycket. Min teori till denna särskrivning är att man ju faktiskt skriver isär vid de flesta förstärkningsord, såsom väldigt mycket eller otroligt mycket. Kanske kommer denna särskrivning att bli norm endera dagen. Den verkar vara svårstoppad.

Eller vad sägs om de här som jag hittade på denna roliga sida:

Om du är partysugen kanske du vill köpa en glad packad räkmacka eller varför inte ta en sväng in till stället med den här skylten Vi har sprätt ägg. Letar du efter ny personal? Kanske kan du anställa den hjälpsama person som just nu skriver på sin doktors avhandling eller den här med lite tvivelaktig bakgrund som skriver: Jag har bra grund men ingen vidare utbildning.

Ibland blir det dock knasigt på andra hållet.

Till slut och tillslut är alltså inte samma sak. Egentligen är ju betydelserna ganska vitt skilda, då det första betyder slutligen och det andra stäng eller förslut.

Jag menar inte att det är lätt och själv är jag nog snurrigare än någon, inte minst sedan jag började undervisa och läser felskrivningar varje dag.

Har ni andra exempel på ord som kan vara kniviga att skriva isär eller ihop?

5 comments:

  1. Hahaha :) "skriver på sin doktors avhandling" var nog det roligaste!! Men så kan säkert vara fallet idag, då läkarna inte ens verkar ha 4 minuter till sina patienter. Så när Bertil kommer in till doktorn och säger "kära doktor, jag har så ont i halsen. SKulle doktor vilja vara så vänlig och undersöka mig?"
    "Nej", svarar doktorn. "Jag hinner inte just nu. Men om du bara skriver det sista på min avhandling här, så ska jag nog få tid över till dig senare i eftermiddag."

    Jag håller med dig, Em! Jag är inte världens bästa på detta i alla lägen, men det är sjukt kul- och skrämmande att läsa sär skrivningar :)
    Tack för igår!!!! puss/C

    ReplyDelete
  2. Jag för står inte vad du menar med sär skrivningar.:)

    Jag ryser i kroppen varje gång men det är nog vi språknördar som får ge oss i slutändan...

    ReplyDelete
  3. Det är verkligen intressant det där att studera vårt svenska språk och vad som händer med det. Tyvärr blir särskrivningar allt vanligare (och det ger mig kalla kårer) men i och med att vi influeras så mycket från framförallt engelskan så tror jag att det dessvärre kommer att bli allt mer accepterat.
    Att ungdomar som liksom mer eller mindre växer upp med två språk och fortfarande "lär sig" är en sak, men vuxna, yrkesverksamma människor som inte kan stava...det är skrämmande!

    Intressant inlägg! Tack för trevlig läsning.

    Kram

    ReplyDelete
  4. Hej vannen,

    usch nu skams jag. Har inga problem att stava eller sa men efter 11 ar utomlands sa vet jag med mig att jag har problem med just sarskrivning. Och det ar ju inget roligt alls nar jag egentligen hatar sant.

    Svarast for mig ar ord som slutar och borjar pa samma bokstav, tex GUDDOTTER. Jag blir alldels forvirrad och tycker inte att nagot ser bra ut.

    Antar att det basta ar att verkligen lasa igenom texten man skrivit for da hittar man ju oftast sana har fel.

    Grejen ar, att nar jag anstranger mig pa svenska sa borjar jag skriva ihop en del ord pa engelska istallet...

    Och du, STORT tack for brevet och presenten! Du gjorde mig verkligen superglad, har skrivit om det pa bloggen.

    Stor Kram Lisa

    ReplyDelete
  5. Charlotte: Vad kul att detta var det inlägg som fick dig att engagera dig så till den milda grad att du skaffade ett konto! Puss på dig!

    Jess: Erik tyckte att detta var kvalificerat svensk lärar nörd bull shit men visst är det kul ;)

    Ellinor: Jag är så glad att vi är fler som tycker att detta är intressant att diskutera. Det kommer fler språknördigheter lovar jag!

    Lisa: Detta är INTE en pik till mina bloggvänner som jag beundrar på alla sätt. Jag läser för övrigt mest bloggar där språket tilltalar mig och din är verkligen en sådan. Men det är som du säger, att bo utomlands länge gör förstås saker med språket.

    Kramar

    ReplyDelete