Friday, January 21, 2011

Min manipulativa optiker

Sedan ett år tillbaka har jag linser, vilket är väldigt skönt. Jag har inget gravt synfel utan är närsynt och har cirka minus 1 på båda ögonen. Jag har haft engångslinser under året som gått och dessa har jag betalat 350 kronor i månaden för. Jag har förstått på mina vänner som också har linser att det är ganska mycket pengar med tanke på mitt enkla synfel.
Nu var det då dags att gå på återkontroll hos min optiker som jag verkligen inte klarar av. Ni vet hur det kan vara med vissa människor, när det på något vis inte spelar någon roll vilka ord som utbyts, hur man väger dem, det blir liksom bara fel och dumt i vilket fall. I vilket fall har jag funderat på att byta linser till månadslinser eftersom jag tycker att det verkar helt sjukt att man ska slänga både plast, aluminium och linser varje dag. Vilket miljöboveri!

Sagt och gjort. När jag kommer till optikern berättar jag vad jag tycker och känner varpå han tillhandahåller vilka alternativ som står till buds. Han berättar först om två sorters linser som är relativt billiga och sedan om en annan sort som är mycket dyrare. När jag frågar vad det är för skillnad så håller han en lång utläggning om syregenomsläpp och om vad som kan hända om man inte får tillräckligt med syre till ögonen (fruktansvärt obehagligt!). Vi något tillfälle nämner han att man inte längre gör linser som släpper genom för lite syre, men den här informationen försvinner i vimlet av ord som flödar ur hans mun och harangen avslutas med att han minst tre gånger påtalar att de dyraste linserna är riktigt bra linser. "Så pass bra är dem, att skulle jag själv använda linser hade jag definitivt valt dessa".

Nu är min fråga. Skulle jag efter den utläggningen då säga "Tack för informationen men jag tar de lite billigare, är ändå inte särskilt rädd om mina ögon"? Nej, naturligtvis säger jag "Ja, men jag tar de där dyra, de verkar ju bäst". Snabbt som ögat skriver han ut ett kvitto, prackar på mig ännu en flaska linsvätska, eftersom man ABSOLUT inte får använda samma linsvätskeflaska (alltså inte behållare eller något sådant utan flaska) som sin man, då bakterierna kan spridas, samt en liten flaska ögondroppar för 114.-.

I samma sekund som jag kommer utanför dörren undrar jag varför jag inte med självsäker röst sa att jag ville ha det billigare alternativet. Det är ju inte som att han skulle sälja farliga linser? "Vi har de här säkra linserna och sen har vi de här superfarliga som kommer att göra dig blind inom fem år, vilka väljer du?".

5 comments:

  1. Ja, nu har du blivit lurad lite =)
    Jag föreslår att du snabbt som ögat, hehe, byter till Glasögonmagasinet på Dalaplan nästa gång du ska köpa nya. Jag betalar 788 kr i halvåret för mina och så synundersökningen varannan gång. (Den kostar 500 kr ca). Jag tror det är det billigaste man kan hitta. Mina linser är det inget alls fel på. Min optiker förklarade att en del tillverkare har blivit mer eller mindre tvungna att pressa ner sina priser pga all försäljning över internet. Därav de billiga alternativen. Jag hade en dyrare sort innan (1288 kr) men en dag när jag skulle ha nya erbjöd hon de billigare. Vad är haken, undrade jag så klart. Men där var alltså ingen =)

    ReplyDelete
  2. Det där hade jag också gått på!
    Men nu får du ju det bästa!

    ReplyDelete
  3. Usch vad jobbigt med sånna människor. Jag hade gjort samma sak som du.

    Han påminner lite om frisören som klippte mig sist. Som i en timme höll på att övertala mig att klippa lugg och ca 10 cm av håret. Även om jag sa att jag bara ville att hon skulle toppa och klippa igenom det. Jag gick därifrån med lugg och 10 cm kortare hår.

    kram kram och hoppas du har det toppen

    ReplyDelete
  4. Vet inget alls om linser, bara att jag är likadan! Undrar alltid när jag kommitut fran affären vad som hände, jag ville ju egentligen ha nanting annat.. ;)

    Du, finns det ingen annan optiker?

    Kram Lisa

    ReplyDelete
  5. Jag hoppas att han, optikern, läser detta! Det vore det optimala :) Ses imorgon, söta! Kramkram Charlie

    ReplyDelete