Wednesday, December 29, 2010

Dag 29 - Mina ambitioner

En knivig en det här. Mina ambitioner. Ja vad ska vi säga om dem. Jag har inga ambitioner att genom mitt arbete bli varken rik eller känd, men det har ni väl redan förstått. Däremot har jag väldigt höga ambitioner med det arbetet jag gör. Jag har för avsikt att bli en nyskapande, engagerad och kunnig lärare och jag vill gärna variera mina åtaganden och kanske inte enbart hålla mig inom den domän jag hitintills valt. Det är mina vuxna och nyttiga ambitoner.

Självklart har jag också lite orimliga ambitioner, jag vill helst ha ett konstant välstädat hem, baka bröd och kakor flera gånger i veckan som jag kan bjuda vänner och bekanta på, vara engagerad för miljön, lära mig fler språk, träna något spännande, resa till fler länder, laga god och näringsrik mat och inte minst, jag vill vara en positiv, glad och harmonisk människa. Jag har alltid haft enormt stora prestationskrav och det är ju inte samma sak som ambitioner, men jag har ofta haft helt och hållet orimliga krav på mig själv. Ett VG i skolan fick mig att gråta blod, en biroll i teaterpjäsen var slutet på min icke-existerande karriär och gud nåde den som inte berömmer just min kaka på knytkalaset.

För att avsluta på ett lite mer positivt sätt så tror jag att jag alltid haft som ambition att vara en bra vän. Det är nog en av de saker som alltid varit viktigast för mig. Jag har sedan jag var liten alltid haft många vänner och var jag än varit har jag träffat nya. En del av dessa har försvunnit, men de flesta finns kvar. Om jag har tvivlat över min egen personlighet, och gudarna ska veta att det har jag gjort, så har jag alltid stolt kunnat se mig omkring på mina vänner och kunnat tänka, "om jag har så här underbara vänner måste det finnas något bra med mig".

Mina ambitoner, verkliga, vettiga och så de där som spökar då och då. 

5 comments:

  1. Du är bäst lillasyster!
    kram

    ReplyDelete
  2. Du är en fantastisk dotter.Kram

    ReplyDelete
  3. Låter underbart härliga du. Kram kram och gott nytt år till dig

    ReplyDelete
  4. och då måste det finnas något bra med även mig, eftersom jag har dig!

    ReplyDelete
  5. Jess: Tack, och du är världens bästa storasyster!

    Anonym: Tack Mamma ;)

    Linda: Detsamma!

    Sara: Fina du!

    Kramar

    ReplyDelete