Saturday, December 18, 2010

Dag 18 - Min favoritfödelsedag


Det finns ganska många favoritfödelsedagar för en födelsedagstokig tjej som mig. Här är några jag minns:

Jag fyller 6 år och får det där efterlängtade ponnyslottet. Jag och systrarna leker med det i timmar, Spike är med i paketet och blir nya favoriten bland My litlle Pony.

Jag fyller 18, röker cigarr och dricker rödtjut på ett av stans få franska bistro, nyss hemkommen från Nice där jag mot moderns vilja piercat mitt vänstra ögonbryn tre dagar innan 18-årsdagen.

Jag fyller 20 och blir överraskad vid Triumfbågen av stora delar av familjen och flera vänner som rest ner till Paris för att fira. Tårar blandas med rödvin och lika delar ångest och lycka och jag tänker att nu är jag mitt livet...

Jag fyller 25 och samlar alla vänner och familj i det stora gathus som inhyste vårt dåvarande kollektiv.

Jag fyller 27 och firar den första födelsedagen med mannen i mitt liv. Platsen? Paris förstås. Drycken? Tja, förmodligen rött.

Jag hoppas på fler ljuvliga födelsedagar framöver. Nästkommande är den trettionde och med den respektabla åldern uppnådd kanske det är dags att frångå mitt eviga röda till förmån för lite dyrare bubblor?

4 comments:

  1. Fint att minnas gamla födelsedagar. Kan inte låta bli att fundera över egna minnen och det är särskilt en jag minns...men spar den tills dess att det är dags för mig att ta tag i denna 30-dagars utmaning. Jag har inte glömt, bara inte haft tid!
    Kram

    ReplyDelete
  2. Roligt med födelsedagar! Några har bleknat i mitt minne men några står ut. Jag önskar att jag hade släkt som din som ville komma och överraska mig under Triumfbågen... det hade varit något! Avis på det :)

    God Jul önskar Jenny

    ReplyDelete
  3. Visst var det svårt att bara välja en!? kram

    ReplyDelete
  4. Ellinor: Det se rjag fram emot!

    Jenny: Ja det var verkligen fint, magiskt. Men visst är det så när man börjar tänka på det att vissa dagar dröjer sig kvar?

    Jess: Ja jag vet! Det var omöjligt så jag fuskade. Nåja.

    Kramar

    ReplyDelete