Friday, November 5, 2010

Karaktär och Atmosfär

I onsdags då jag fyllde år (ni har inte missat detta faktum vid det här laget va?) överraskade Erik med teater och supé på kvällskvisten till min stora belåtenhet. Vi avnjöt en timme med en av mina Malmöskådisfavoriter Göran Dyrssen i en monolog, Let's be Frank, som handlade om en ytterst tvivelaktig karaktär. Det mest intressanta med pjäsen var dock att Erik tyckte mer om den än vad jag gjorde. Det kanske inte låter så märkvärdigt men om jag säger så här, den enda teatererfarenheten som min man haft innan han träffade mig var en för honom tämligen misslyckad debut vid 19 års ålder då han mer eller mindre mot sin vilja kastades in i  Samuel Beckets absurda väntan på Godot, en relativt svårsmält historia för en ung man utan övrig dramatisk erfarenhet.

Men redan på vår andra dejt släpade jag helt sonika med honom på en tre timmar lång operaföreställning av Faust. Man kan ju tänka sig att den tunga historien och bristen på publikfrieri skulle avskräcka honom än mer men faktum är att något väcktes i hans hjärta den där gången, om det var av kärlek till mig eller skådespeleriet låter jag vara osagt men på den vägen är det och numera är det faktiskt han som kan utbrista: "Det var länge sedan vi var på teater, går det något vi vill se?.  Snacka om lyckad indoktrinering!

Efter teatern bar det iväg till Atmosfär där det inmundigades en superb supé bestående av hummer, champagne och en makalöst fin marulk. Ja, jag gör undantag för riktigt vällagade fiskar ibland, må jag brinna i helvetet för det. I vilket fall var födelsedagen fulländad för min del då den precis lagom brûlerade crème brûléen stod framför mig och väntade på att dessertskeden skulle knackas igenom den krispiga ytan och blotta det krämiga innehållet som då det landade på tungan fyllde samtliga sinnen till bredden och försatte mig i total extas. Vad vore världen utan mat. Så säg?

3 comments:

  1. Åh. Faust. Min allra bästa opera. Låter som en ljuvlig kväll. Hoppas helgen blir lika fin. :-)

    ReplyDelete
  2. Vi upptäcker nya saker om oss själva genom hela livet, vilket är en del av den fantastiska resan vi gör.
    Fint att ni fick ett sådant vackert avslut på en sådana speciell och fin dag.
    Kram

    ReplyDelete
  3. Alexandra: Ah, gillar du den så mycket? Vad kul! Jag tyckte om den men den fick inte plats bland favoriterna även om storyn är rysligt spännande!

    Ellinor: Helt sant. Det är väl det som gör att livet är så spännande:

    Kramar

    ReplyDelete