Tuesday, November 23, 2010

Att läsa i höstmörkret

är väl något av det mysigaste som finns? Jag ser framför mig hur jag kryper upp i soffan under en filt, med raggsockar på fötterna och en kopp te i handen och läser i skenet av några tända ljus. När det kommer till mina läsvanor är den här bilden visserligen ren och skär lögn och ett liknande scenario har förmodligen endast hänt vid ett fåtal tillfällen i mitt vuxna liv. Egentligen har jag ju ingen tid att läsa överhuvudtaget. Men då är det ju en makalös tur att ljudboken uppfunnits och att jag kan fylla min praktiska telefon med alla böcker jag vill läsa. Varje morgon och varje eftermiddag när jag tar cykeln till och från jobbet lyssnar jag på ett par timmars uppläst prosa och njuter över att kunna göra två saker samtidigt. Du ljuva känsla av effektivitet.


Just nu lyssnar jag på Karin Alvtegen som läser sin bok En sannolik historia själv. Jag tycker hitintills mycket om både boken och Alvtegens stämma men vet inte riktigt hur jag ska beskriva berättelsen. Igår när jag skulle rekommendera den för Erik sade jag ungefär, "ja men det är ett relationsdrama och en familjehistoria med sporadiska tillbakablickar och perspektivbyten", varpå han låtsades somna och undrade hur jag tänkte när jag försökte sälja in en bok med de orden. Tja, vad tycker ni? Någon som har läst den?


 Innan dess läste jag Lars Keplers omtalade Hypnotisören som var en riktigt spännande men ytterst obehaglig historia som jag kan rekommendera er som ännu inte läst den. Jag längtar redan efter min cykeltur hem trots regn och rusk och mörker svartare än natten. Tänk vad böcker kan göra.

9 comments:

  1. Jag skulle precis skriva ett inlägg om ljudböcker! Visst är ljudboken en finfin uppfinning? Jag ska erkänna att jag inte testade förrän först nu i höst, när vi var på resa och nu är jag fast. Det är så smidigt och levande. Jag trodde aldrig jag skulle gilla det, men tji fick jag! Kul att läsa hos dig igen.
    Stor kram

    ReplyDelete
  2. Jag älskar böcker och att läsa, men jag kommer som inte riktigt till ro nu när jag sätter mig. Sedan är jag lite tröttare än vanligt nu. Men jag brukar ha samma drömmande bild som dig, om att krypa upp i soffan :)
    Kram från Sandra

    ReplyDelete
  3. Måste prova det där med ljudbok. Kanske när jag börjar cykla till jobbet (hahahhaha) ja, du vet då skulle det vara typ aldrig!
    sv: Enligt mamma så sjunger jag lika bra som hon...
    kram

    ReplyDelete
  4. Vilken höjdare! Det kanske är en lösning för mig som aldrig hinner läsa jag heller. Fast bilturen in till stan tar bara 15 minuter och då lyssnar jag ju alltid på Adam Alsing och Mix Megapol... Längtar ju faktiskt efter en riktigt bra bok!

    Kram jenny

    ReplyDelete
  5. och JAG då...jag har missat hur mycket som helst. STORT varmt grattis i efterskott, jag tror att du vet att jag hade varit snabb till tusen med gratulationerna om jag bara varit lite mer "med"!
    Och jag är såååå nyfiken på nya boendet....längtar till att få se en massa bilder:)
    Har tyvärr fortfarande inte tillfrisknat efter nu två veckors sjukdom och bloggen får helt enkelt ligga på is...energin som finns går åt till annat.
    Jag hoppas att du lyckas bra med rensandet!!!!och att det ene vacker dag dyker upp en möjlighet för mig att komma ner och inspektera varenda liten vrå av det nya hemmet.
    Många kramar

    ReplyDelete
  6. Jag har läst Alvtegens andra böcker och jag gillar dem verkligen. Hon har ett speciellt sätt att skriva på.

    Hypnotisören avslutade jag precis innan jag åkte till Paris och den var både spännande och kuslig.

    Det är bra det där med ljudböcker. Förr, då jag pendlade till skolan lyssnade jag alltid på ljudbok i bussen. Nu, med allt oljud från metron, håller jag mig till de vanliga böckerna :)

    Kram

    ReplyDelete
  7. Ljudböcker är det allra bästa. Love it!

    ReplyDelete
  8. hamnade på din blogg : ser att du har bott i frankrike. Hur länge bodde du där?? :)

    ReplyDelete
  9. Sandra: Ja visst är det bra? Jag är så himla glad att jag äntligen har tid att läsa!

    Sandra: Haha, ja var har man fått den ifrån?

    Jess och Jenny: Varför inte börja cykla till jobbet ;) Nej man man kan lyssna på sin powerwalk eller i bilen!

    Maja: Tack :) Ja det är klart att det kommer bilder på nya hemmet så småningom och naturligtvis är du varmt varmt välkommen närhelst du/ni har vägarna förbi! Det hade ju varit superkul att få er till nästan grannar!

    Ellinor: Ja, jag har inte läst något av henne tidigare men då kanske jag ska försöka hitta mer av henne för som du säger har hon ett språk som tilltalar mig och det är verkligen viktigt!

    Alexandra: Eller hur!

    Anonym: Välkommen hit! Det var ett tag sedan jag bodde i Frankrike nu så bloggen handlar inte så mycket om det utan jag har mest berättat om mina erfarenheter och senare om mina resor dit. Om du vill läsa mer finns allt under "J'adore la France". Jag bodde där under två år mellan 2001 och 2003.

    Kramar till er alla!

    ReplyDelete