Wednesday, July 7, 2010

Run to the hills

Jag har under våren haft en hemsk löpsvacka som förstärktes av tre veckors förkylning samtidigt som jag jobbade väldigt intensivt i maj. Nu när sommaren, solen, baden, sömnen, vännerna och maten fått göra sitt till har jag dock börjat komma på fötter igen.

De senaste tre veckorna har det blivit tre, fyra pass i veckan med lite omväxlande träning som jag snott från marathon.se. Jag har kört vanliga distanspass men också långpass, backträning, intervaller, koordinationslopp och lite styrka. Det är faktiskt fantastiskt mycket roligare att köra förutbestämda pass än att hela tiden försöka hitta på själv. Det vet jag att ni är många som förespråkar sedan länge men på något vis måste man väl komma till den insikten själv.

Sedan jag sprang mitt första och enda lopp för ett år sedan har jag fastnat i att springa min runda på 7 km på ungefär samma tid varje gång. Visst har jag försökt mig på lite intervaller och dylikt men jag har haft svårt att hitta såväl motivation som inspiration. Men med en ny liten utmaning varje dag att klara av är det så mycket roligare. Dessutom har jag något som jag inte har haft på väldigt länge. Tid. Jag går upp med Erik på morgnarna och när han åker till jobbet sticker jag ut och springer. Det är svalast på morgonen eller sent på kvällen men jag föredrar att springa innan frukost och sen äta en rejäl sådan när jag kommer tillbaka. Dessutom har jag när jag kommer hem igen vid 10 eller 11 ändå hela dagen kvar till sol, bad och annat lyx.

Den här veckans träning har sett ut så här

Måndag
12 km i lugnt tempo

Tisdag
4km uppvärming
5 x 30 m höga knälyft, tågång, mångsteg och utfallsteg
8 x 75 sek lång backe
2 km nerjogg
Stretching

Onsdag
7 km i lite snababre tempo
30 min styrka

Imorgon blir det intervaller. Sen kommer helgen och då blir det i bästa fall powerwalk på Paris gator, i värsta fall ingen större ansträngning än att lyfta roséglaset till munnen! Tredagarsvila i en 32-grader het storstad, tjoho!

4 comments:

  1. Oh, så inspirerad jag blir av det du skriver! Jag har verkligen kommit in i min löpning och älskar det verkligen. Men precis som du var innan så är jag fast i min vanliga runda. Kanske skulle ta och kika in den där hemsidan.

    Hoppas att ni får en underbar helg i Paris. Oh, vad jag längtar dit!

    Kram

    ReplyDelete
  2. Imponerande. Jag måste komma igång med min träning igen, det är alldeles för låg nivå på den just nu.

    ReplyDelete
  3. Vad skönt att du är igång igen. Kroppen brukar svara med ett tack.

    Men så härligt med Paris! Vi åker dit i höst. Det går att återvända hur många gånger som helst, gärna en gång om året ;)
    Kram

    ReplyDelete
  4. Ellinor: Ja, det bästa man kan göra är att ha ett mål trr jag. Nu har jag ju dessvärre skadat foten, sååå tråkigt men förhoppningsvis kommer jag igen snart!

    David: Svårast är när man tar paus och sen ska komma tillbaka, fats man vet hur skönt det är när man väl kommer in i det!

    Sandra: Paris är underbart, alltid. Även när det är 30 grader varmt och turistsäsong ;)

    Kramar till er!

    ReplyDelete