Tuesday, July 20, 2010

Hungerspelen


Har du en tonåring som behöver väcka sin läslust i sommar? Eller för all del, om du själv vill ha lite spännande och lätåtkomlig sommarläsning så kan jag varmt rekommendera Hungerspelen av Suzanne Collins. Jag var totalt fast vid sida ett och lade endast motvilligt ner den för att fixa lunch eller ta ett bad under semestern, allt medan jag log, grät, hoppades och våndades.

Hungerspelen är en dystopisk framtidsskildring där det enda som finns kvar av vår värld är en bit av det som idag är Nordamerika. I det som kallas huvudstaden bor överklassen, en liten grupp människor som har allt vad framtiden kan erbjuda i form av mat, medicin och teknik, medan folket i de övriga 12 distrikten sliter för sitt dagliga bröd och är starkt kuvade, styrda med järnhand uppifrån. Årligen anordnas ett slags direktsänd dokussåpa som kallas Hungerspelen. Från varje distrikt väljs två ungdomar mellan tolv och arton ut att delta. De lottas fram, och skickas till huvudstaden där de ska tränas och visas upp i direktsända intervjuer för att skaffa sig sponsorer som kan visa sig livsviktiga när spelen väl har startat. När startskottet går släpps de tävlande ut på en för varje år nyproducerad arena med endast en målsättning: Att bli den sista överlevande.

På skolan har vi tagit in boken till våra sjuor men jag lovar att den passar även en vuxen publik. Anledningen till att den kan klassas som ungdomsbok skulle jag säga är den enkla kronologin och ett lättfattligt persongalleri men det betyder inte att den saknar överraskningsmoment. Så om du har läst ut högen brevid hängmattan och letar efter ett spännande alternativ till deckare eller biografer är detta ett toppenalternativ!

Läs vad Bonniers och Bokhora skriver om boken!

Mitt betyg: EEEE

3 comments:

  1. Har hört mycket bra om denna bok så den är noterad på min att-läsa-lista.
    Kram

    ReplyDelete
  2. Håller på att läsa den nu och den verkar ju vara sjuuukt bra!

    ReplyDelete