Monday, July 19, 2010

Ce qu'on peut faire à Paris


Klart jag vill ge tips. Det finns helt klart några måsten vad det gäller Paris gastronomiska utbud och även en del fröjder för ögat. Här kommer ett axplock.

Först och främst, om ni inte ska någon särskildstans som t ex loppis så GÅ, GÅ, GÅ. Det finns inget mer underbart sätt att upptäcka Paris på som att gå runt och insupa atmosfären, hitta sina egna smultronställen och ta ett glas rosé eller en kaffe på en uteservering. Jag tror att vi stannade ungefär var tjugonde minut för vätskepaus denna gång då jag för första gången besökte Paris i juli och 30-gradig värme.

Vi huserade i Maraiskvarteren och även om jag provat på andra områden så återkommer jag alltid hit. Oavsett om ni bor i närheten eller inte så försök att hänga i där en del, speciellt kvällstid (3e och 4e arrondissements). Här finns massor av underbara små krogar och barer och en hel del shopping också, små flotta butiker men också en hel del second hand om man gillar det. Strosa gärna även runt i 6e och 7e också mellan St Michel, Odéon och St Germain och missa inte pittoreska Rue Saint André des Arts som går från Place St Michel upp till St Germain, ta en titt på biograferna som ligger där också, ibland visar de exempelvis gamla Bergmanklassiker i en ljuvlig miljö. Ta gärna en promenad från Louvren och över till andra stranden via Pont des Arts, den enligt mitt tycke vackraste bron.

Om hotellet inte har bra frukost, vilket de inte brukar ha, så prova Le pain quotidien, det är en ekologisk kedja som har ett par stycken brunchställen i stan. Helt fantastiska bruncher med olika menyer att välja mellan, allt superfräscht och ekologiskt! Det finns en i 1a på 18, place du marché St Honoré, en i 2a på 2, rue des Petits Carreaux och en i 4e på 18-20, rue des Archives. I Marais finns även en riktigt fin frulle på Les philosophes (se bildrna ovan)

När det gäller mat så finns det först och främst ett måste för att prova på det bästa av det franska köket och samtidigt få une vraie ambiance francaise, ett av mina smultronställen, Chez Janou, 2, rue de Tournelle (I korsningen till rue Roger Verlome). Ligger nära Place des Vosges i 4e arrondissement. Lite svårt att hitta men väl värt besväret, grönrandiga markiser, kolla på en karta! Prova deras fantastiska Maigret du canard (obs inte mitt tips men för köttätare en fröjd tydligen). Mitt tips är framförallt efterrätt: crème brûléen från himmelriket eller den sagolika mousse au chocolat.

Om ni inte har provat det nordafrikanska köket förut är det obligatoire att göra det på mysigaste restaurangen i Paris, 404, 69, rue des Gravilliers i 3e arrondissement. Alltid fullproppat så jag rekommenderar att antingen gå dit för att boka bord eller ringa på +331-42745781. Supergott och underbar atmosfär!

Vill ni flanera med de coola katterna är häftiga Café de l'Industrie nära Bastille ett klockrent val. Det franska köket  utan större konstigheter, sjukt härlig lokal och sköna människor. Ni hittar den på 16-17, rue Saint Sabin i 11e.

På rue Vieille du temple finns några fantastiska barer/restauranger som är ultimata för att ta ett glas på på kvällen men också för mat! De ligger vägg i vägg och heter Le fer du cheval, Les philosophes och L'étoile manquante.

Nu ska jag snart sluta men ett sista tips är att inte missa den suveräna falafeln på något av ställen i judiska kvarteren (också le Marais, 4e). På rue des Rosiers hittar ni flertalet, min favorit är L'as du fallafel.

Mycket att läsa så jag stannar här och ägnar ett eget inlägg åt den ljuvliga antikmarknaden vi besökte...

2 comments:

  1. Jag kommer absolut inte behöva gå hungrig i höst, det märker jag nu. Tusen tack för tipsen!

    Ett stort tack för dina fina ord du lämnade hos mig också, de värmde verkligen. Brukar undvika att blanda i allt för mycket sentimental känsla och sorg när jag skriver, men ibland blir det ändå så.

    Kram fina du

    PS! Nästa år får vi ta med en gemensam picnicfilt och slå oss ner i kvällssolen på Trädgårdsföreningen samtidigt som vi njuter av underbar musik.

    ReplyDelete
  2. Ellinor: Det finns fler tips under "Min resedagbok" och "J'adore la France".

    Ibland måste man skriva om det som gör en ledsen också. Allt som känns rätt och behövligt liksom. Det var fint och starkt och inget konstigt alls.

    Absolut, Trädgårdsföreningen nästa år låter som en plan!

    Kram

    ReplyDelete