Wednesday, June 23, 2010

Semester

Semester var det ja. För första gången i mitt liv har jag en riktig regelrätt semster. Nästan alla tidigare år har våren bestått av ett lite utdraget slut efter tentor och inlämningar av slutuppgifter, varpå några dagars ledighet har följts av en rivstart på sommarjobbet. I några andra fall har det varit ett par sista veckor på jobbet jag nyss sagt upp mig från innan jag packat väskan och gett mig ut på något nytt äventyr någonstans. Men dennna gång inträffade inget av de två invanda alternativen. Nej, den här gången hände det som händer alla andra arbetande människor efter de sista veckornas extra hårda slit inför den efterlängatde semestern. Just det. Kraschlandning.

Jag slutade mitt jobb i fredags och efter att i Lund lämnat över ratten till Erik satt jag som i trance och stirrade ut på motorvägen upp till Stockholm. Sedan dess har jag sovit minst tio timmar per natt och under dagarna suttit och gäspat om jag inte fått ta mig en återhämtningslur efter promenaden, fikan eller pratstunden. Efter fyra härliga dagar med vänner och familj i huvudstaden for vi vidare ner mot Eriks hemstad och det lilla huset där vi ska fira midsommar. En kort löprunda imorse tog verkligen udden av mig så resten av dagen har tillbringats i en solstol med Den förlorade symbolen i öronen. Trots den totala avslappningen är jag lika trött som för fem dagar sen. Nej, semester tänker jag, är inget annat än ett forum för ett års inkapslad trötthet slutliga explosion. Men det visste ni andra väl redan om.

 Erik har varit duktig och klippt gräset.

 Frukost i solen.

På vägen från Stockholm till Småland stannade vi till i Norrköping och fikade i KnäppingsborgMimmis Visthus. Hit hittade vi tack vare bloggen kan man säga. Det var den här härliga tjejen som tipsade om denna pärla!

 En supersmarrig frittata med rödbetsbiffar och sallad blev det för mig.

Vi passade även på att köpa ett gott bröd på fyra sorters korn inne på Bagarstugan, tillsammans med...

... en kanelsnäcka av modell större. Vet ärligt talat inte vem som kommer att äta upp vem här...

Fina Murray och jag fick också chans att ses. Vi tog en promenad i Gamla stan dagen efter det stora spektaklet och Erik ville gärna föreviga oss framför Storkykan trots att vi inte sällade oss till den hundra meter långa kön för att få tag i en överbliven blomma.

7 comments:

  1. Ser mysigt ut! Om en vecka till är du nog något sånär i form.
    kram

    ReplyDelete
  2. Så härligt med semester. Det är du värd! Det är en alldeles särskild känsla att för första gången ha en regelrätt semester (förra sommaren var min premiär). Du får hojta till när du är i Stockholm framöver med tid över, så får vi ta en fika.
    Kram

    ReplyDelete
  3. Det är nog precis som du skriver - ett års inkapslad trötthet som nu tar ut sin rätt. Men låt den göra det för snart är du full av ny och härlig energi igen!
    Hoppas ni får en fin midsommar.
    Kram

    ReplyDelete
  4. Hihi, precis så brukar det vara. Fem veckors semester blir egentligen bara 3, första veckan återhämtning och sista veckan noja inför att börja jobba igen.

    Jag som bara har tre veckor i sommar chockstartar med vandring för att ta till vara på även den första veckan, dock brukar kroppen sova extra bra efter att ha varit ute och rört på sig :)

    Kul att se bilder från "min stad" här också, så glad att ni blev nöjda!

    Glad Midsommar nu och njut i det lilla huset!

    ReplyDelete
  5. Hoppas att du får vila ut och får ný energi till resten av semestern. Ha en fin midsommar.

    ReplyDelete
  6. Låter helt underbart. Passa på att njut sötis. Hoppas du/ni får en underbar midsommarhelg. kramar linda

    ReplyDelete
  7. Jess: Ja, jag hoppas det!

    Sandra: Tack ;) Ja, det är verkligen en skön men lite frustrerande känsla det här med semester. Det är inblandat en hel del borden, men viktigast är väl att försöka slappna av.

    Ellinor: Åh tack detsamma. Ja, nu först börjar jag komma på fötter igen!

    Annika: Jag tror att det är en bra idé att ge sig ut på någon aktivitet direkt när semestern börjar faktiskt. Då är man ju redan på gång och pigg och full av energi, så fort man slappnar av säckar man ju ihop. Tur att jag har åtta vekor semester, då hinner jag både och :)

    Sandra: Tack, det hoppas jag med!

    Linda: Tack så mycket och detsamma!

    Kramar Emelie

    ReplyDelete