Sunday, May 16, 2010

In i minsta detalj?


Efter vårt senaste möte med arrangören för vårt bröllop inser jag att det kommer att bli ganska mycket att gilla läget när det gäller dukning, blomsterarrangemang och dekoration av lokalen. Det är helt okej. Det kommer säkert att bli alldeles utmärkt, men kontrollfreaket i mig kan inte rå för att jag ändå är lite orolig för resultatet och att det finns tusen saker jag skulle göra om jag hade fria händer till dukningen. I sommar ska jag bestämma träff med kvinnan som dukar och visa de här bilderna, sen får jag bara hoppas att hon förstår.

Det finns alltid två sidor av myntet, å ena sidan är det fantastiskt skönt att vi bestämde oss för att ta ett paketarrangemang av bjudningen, allt från dukning, matlagning och servering till alkohol, möblering och städning sköts av restaurangen där bröllopsfesten ska hållas. Det är ofattbart skönt att slippa oroa sig och fixa både inför och efter festen. Å andra sidan får man ta en del saker för vad de är och låta principer och det som är brukligt inkräkta på den personliga kreativiteten. Vad säger ni, vad hade ni valt? Ordna allting själv eller låta någon annan ta hand om kalaset?

8 comments:

  1. Skulle jag haft en stort bröllop skulle jag helt klart valt att ha nån som fixar åt en. Känns nervöst som det är ändå ;). Skönt att veta att det bara funkar och rullar på. kram till dig fina du.

    ReplyDelete
  2. Precis som Fröken Isaksson skriver, hade jag nog låtit storleken på arrangemanget avgöra. Utöver dukningen lär det finnas tusen andra saker att ta ställning till inför ett stundande bröllop och då kan det vara skönt att lämna över vissa delar. Jag är säker på att det kommer att bli bra i slutändan.
    Kram

    ReplyDelete
  3. De där bilderna ger en väldigt bra bild om hur du vill ha det! Visa dem!
    kram

    ReplyDelete
  4. hej gumman. ÅÅÅåå jag förstår hur du känner. Dock kan jag säga att jag önska vi hade råd o kunne lämna över det till nån annan, men fallet är ju inte så. Vi kommer fixa allt själv frå¨n topp till tå. Detta är helt klart ett stressmoment. Jag önska att vi bara kunnat lägga detta i nån annans händer o bara slappna av nu när jag vet vad vi har framför oss.
    Det är visst jätte mysigt o fixa o trixa, men även ett stressmoment in i det sista. Vi kommer duka kvällen innan, den vill jag igent ha att bara slappna av o vara med tärnora, jag kommer får hålla på i lokalen med en massa hjälp av vänner o familj men ändå. Min mamma lånar mig o tärnorna sitt hus så vi skall vara där natten innan men iom dukning o allt som vi skall styra upp så blir det bara nån timme innan läggdags..
    så jag önskar dig att slappna av o bara njuta o se fram emot en av livets lyckligaste o vackraste dagar gumman. Hoppas att jag kunnat hjälpa till lite med detta :)tusen kramizar- Anna

    ReplyDelete
  5. Wow, hvilke herlige billeder! Sååå fint!
    Hmm, jeg tror faktisk, at jeg helt selv ville planlægge det hele, men jeg elsker også at planlægge og arrangere. Jeg tror, at man skal gøre det selv, hvis det føles rigtitgt, men bliver det stresset er det ikke det værd, og så er det bedre at lade nogen andre arrangere.
    Det var min mening:-)
    Tak for den fine hilsen hos mig, vi har det alle super godt og nyder livet som en lille familie.
    Stor kram Julie

    ReplyDelete
  6. Vi har gjort precis som ni, på gott och ont- tagit ett paket där festlokalen fixar allt från middag till städ. Det känns skönt och kommer ge utrymme och tid att njuta av dagen. Däremot så får man finna sig i att vissa saker blir någon annans verk i mångt och mycket - men man kan alltid ge förslag !
    Kram

    ReplyDelete
  7. Jag hade nog gjort precis som ni! Men vilka fantastiska dukningar på bilderna!!! Hoppas den som dukar förstår som sagt!

    ReplyDelete
  8. Linda: Ja, visst känns det skönt att få lova att bara tänka på sig själv den där dagen?

    Ellinor: Så resonerade jag med ohc vi blir ju nästan 70 gäster så det blir ett ganska stort bröllop i alla fall.

    Jess: Det ska jag!

    Anna: Tusen tack för dina kloka ord. Jag känner likakdant och även om det känns galet att göra av med nästan två års besparingar på en kväll så har vi bestämt att det är värt det. Tack igen för tips och hjälp söta!

    Julie: Jag känner likadant egentligen, det är därför jag har haft så mycket funderingar kring det. Jag hade egentligen velat ordna allt själv men det hade helt enkelt blivit för mycket. Det hade ju varit sin sak om man bara hade haft ett bröllop att planera och inget jobb eller andra åtaganden men det är väl bara amerikanska hemmafruar som har det så :)

    Sandra: Ja, jag håller med, det känns väldigt skönt samtidigt som man är orolig att det inte ska bli precis som man vill ha det men då får det väl bli så, man kan ju ändå inte planera in i minsta detalj.

    Miss Agda: Eller hur hade det varit fint!

    Kramar till er alla och tack för att ni delar med er!

    ReplyDelete