Monday, April 12, 2010

Val d'Isère - Andra delen - Åkningen

Behöver jag säga något mer?

Guiden missbedömde snöns djup och vi fick tölta ut efter hennes spår.

Coolaste liften som går över bergskammen och här är på väg neråt.

Några glada gruppmedlemmar i liften.

Vår underbara guide, Sarah som såg till att jag på en vecka utvecklades mer än vad jag tidigare gjort på alla gånger jag åkt.

När man anmäler sig till UCPA berättar man om man har för avsikt att åka skidor eller snowboard. Väl på plats anmäler man sig sedan till vilken nivå man tror att man ligger på. Nerifrån och upp är det Débutant, Perfectionemment, Maîtrise, Confirmé och slutligen Expert. Förutom dessa nivåer för vanlig skidåkning finns det även offpistgrupper för den som vill utmana ödet.

Det fina med UCPA är att när man väl blivit indelad i en grupp så åker man med denna och en moniteur hela veckan. Moniteuren fungerar som både guide och skidskoleinstruktör. På så vis lär man sig enormt mycket på en vecka.

Vi anlände på lördagkvällen och på söndagen var det fri åkning. Jag och Erik gav oss ut med några andra och utmanade lössnön som fallit under natten. På kvällen bestämde jag mig som vanligt för att vara vältränad till nästa skidsäsong. Vi får se hur det blir med det. Jag kan i alla fall säga att det är helt andra muskler än yoga- dans- och löpträningsditona som jobbar i backen.

På måndagen var jag redo att dö av träningsvärken men tog mig glatt ner till en stadig frukost av yoghurt, chokladflingor, baguette och sylt. Fransmännen kan det här med en bra start på dagen. Nåväl, jag surrade på mig skidorna och stakade iväg med en glad grupp bakom en kitad fransyska med pannband, solglajjor och den klassiska skidtoffsen uppe på huvudet till något som kallas "harmonisering". Det är här instruktörerna ska se till att man har valt rätt grupp. Det hade såklart inte jag. Tesen som bussguiden lade ut visade sig stämma förträffligt på mig. "Om du är kille, välj en grupp med lägre nivå än vad du tror, om du är tjej välj en grupp högre". Efter två åk blev jag uppflyttad till "Confirmé" (sur le papier) som min nya guide, Sarah lite ironiskt sa när en kollega till henne frågade om vår grupps tillhörighet.

8 comments:

  1. Ser superhärligt ut! Jag kan absolut tänka mig att åka dit!
    kram

    ReplyDelete
  2. Wow, en bild säger verkligen mer än 1000 ord i det här fallet - det ser helt fantastiskt ut!

    Kram

    ReplyDelete
  3. Grymt Emelie! :) Tänkte just på det där med att dela in sig i grupper och den tesen stämmer nog överlag, hihi.

    Underbar bilder och nu så var man sugen på skidor och vinter igen... tur att smhi lovade snö (?!) på lördag ;)

    ReplyDelete
  4. Jess: Ni måste prova alperna! Det är lite som med Mac, när man väl provat kan man inte tänka sig annat.

    Ellinor: Och ändå ser det inte alls lika härligt ut som det var!

    Annika: Ja, det är ett bra fenomen när det fungerar. Här nere är det 15 grader och sol, och jag gillar det skarpt det med!

    Linda: Tack vännen!

    Kram Emelie

    ReplyDelete
  5. Vilka vackra bilder. Val d'Isére är verkligen en mysig skidort. Jag har varit där två gånger och skidåkningen är fantastiskt.

    Det finns en Award hos mig till dig.
    Kram

    ReplyDelete
  6. Väldigt vackra bilder och jag kan se att ni njuter....jag är ju dock en sån snö/vinter/skid-antifantast så det finns inte så jag har ju svårt att sätta mig in i charmen;)

    Kramar

    ReplyDelete
  7. Åh vad härligt det ser ut!
    Har kollat på flera resor med dem och roligt att höra att du är nöjd med dem.

    ReplyDelete