Thursday, April 15, 2010

Läraryrket i blåsväder

Sydsvenskan hade inför den nya avtalsrörelsen en väldigt bra artikel angående lärarlegitimation och 40-timmarsarbetsvecka idag. Att ha en legitimation som försäkrar barn, ungdomar, studenter och föräldrar att vi som arbetar med att utbildning har en välmeriterad examen och undervisar i de ämnen vi är behöriga för borde vara en självklarhet men är tyvärr ännu bara en utopi. Tänk om man på samma sätt anställt sjuksköterskor, läkare eller piloter utan legitimation/licens. Lärarlegitimationen har min kår slagits för länge. Jag hoppas att det kan bli verklighet snart.

När det gäller det här med 40-timmarsvecka som de flesta andra tjänstemän har är det enligt mig ren idioti. En vanlig missuppfattning är ju annars att vi lärare arbetar 35 timmar i veckan och sedan njuter av såväl sommarlov, påsklov, jullov och andra lov. För mig som sällan arbetar under 50 timmar i veckan är detta ett hån utan dess like, ett knytnävsslag i ansiktet. Samma sak för flertalet av mina kollegor.

Vi ska vara på vår arbetsplats 35 timmar i veckan, då ska vi hinna med lektioner, möten, planering, rättning och ett antal andra åtagande som pedagogiska luncher, rasttillsyn och promenader med eleverna. Därutöver kommer sådant som inte kan förutses, slagsmål som ska stoppas, samtal med elever, åtgärdsplaner som ska skrivas, fall som ska diskuteras osv. Utöver detta har vi förtroendearbetstid, 10 timmar i veckan. På den tiden ska vi fortbilda oss i såväl våra ämnen som i pedagogik och datorkunskap. Vi ska leta material, hålla oss à jour om ny pedagogik, nya rön och ny forskning. Vi ska föra mailkorrespondenser med såväl elever som kollegor och för oss som arbetar på grundskolan går även en betydande del till föräldrakontakt.

Utan att överdriva kan jag säga att de flesta veckor går de 45 timmarna åt det som ska rymmas på den 35. Resten av tiden arbetar vi oftast gratis. De fem timmarna som vi har extra i veckan tar vi sedan ut som kompledigt under den tiden då eleverna har lov. Lärare har inte lov, de har semester och inarbetad tid. Precis som alla andra.

Så här säger lärarnas riksförbund om förtroendearbetstiden:

Du ska själv göra en professionell bedömning av vad denna tid ska användas till och hur den ska förläggas i tid och rum. Arbetsgivaren har rätt att förvänta sig att tiden faktiskt används och att den används på bästa sätt för verksamhetens måluppfyllelse. Den så kallade lojalitetsplikten i anställningsavtalet gäller alltså. Men någon traditionell rätt för arbetsgivaren att ”leda och fördela arbetet” finns inte under förtroendearbetstiden. Du kan alltså inte tas i anspråk för allehanda arbetsuppgifter under denna tid och rektor kan inte begära att du ska föra bok över, eller på annat sätt redovisa, hur förtroendearbetstiden disponeras. Förtroendearbetstiden kan dock mycket väl vara föremål för diskussion mellan dig och din arbetsgivare, till exempel i samband med att ni talar om din totala arbetssituation.

Om vi förlorar den tiden som gör att vi fortfarande har ett visst utrymme för kreativitet och skapandelust kommer läraryrket att bli ett platt och tråkigt läromedelsbundet kontorsarbete. Tidspressade och omotiverade lärare kommer att generera en tråkig och omotiverande arbetsmiljö vilket i sin tur naturligtvis kommer att gå ut över eleverna. Läraryrket behöver ett lyft, inte en spark i magen.

3 comments:

  1. Det där med lärarlegitimation tycker även jag är en självklarhet, å andra sidan saknas behöriga lärare i många ämnen, men där andra, icke utbildade lärare, kan förmedla otroligt bra kunskap även de, så det är lite dubbelt det där.

    En av de saker som faktiskt avskräcker mig med läraryrket är just arbetstiden. Det känns som om man som lärare aldrig är ledig. Förutom tiden i skolan, ska du även vara tillgänglig och kunna arbeta hemifrån. Ni är mer än väl förtjänta av alla lov!

    Kram

    ReplyDelete
  2. Lärarleg tycker jag är en självklarhet. Precis som det borde vara i mitt eget yrke. Även vi socionomer har kämpat för detta i många år. Ett leg är en garanti för att man gått den utbildning som är relevant för ens yrke.

    40 timmars arb vecka är redan prövat inom en hel del rektorsområden och de är förkastade! Förstår inte resonemanget! Svensk avudsjuka?????

    Kram
    mamma

    ReplyDelete
  3. Ellinor: Ja det är svårt det där. Jag håller med om att det är många människor som är jätteduktiga med att handskas med barn och ungdomar och som dessutom är duktiga pedagoger men samtidigt kan jag lova dig att det märks tydlig skillnad när det gäller många andra arbetsuppgifter mellan de med och utan utbildning. Sen finns det ju många lärare som inte borde vara lärare med...Men man får inte glömma att trots gnäll finns det inget jag hellre hade gjort än att undervisa!

    Mamma: Jag håller med dig, ni borde verkligen också ha legitimering! Men är det många inom er bransch som inte är "behöriga"?. Jag vet, helt orimligt att SKL inte lyssnar på lärarna alls...suck. Vi väntar med spänning!

    Kramar till er båda

    ReplyDelete