Monday, April 26, 2010

Brevduvor


I helgen blev det såklart en massa bröllopsprat och jag började fundera på vad vi fortfarande inte gjort. Först och främst de där inbjudningarna. Snart så, snart, snart ska alla bröllopsgäster ha fått sitt lilla kort. Tre ynka konvolut ska knåpas ihop och sedan skickas iväg. Så ni som fortfarande väntar. Det kommer!

Jag har i efterhand förstått att det här med att inte alla får sina inbjudningar samtidigt kan vara ett känsligt ämne. Fasen vad svårt det är att ta hänsyn till alla så att ingen känner sig förbisedd. Vi tänkte ju som så att det var lite mysigt att ta med inbjudan när vi skulle på besök någonstans och allteftersom de blev klara stoppade vi dem i våra väskor och delade ut dem när det så passade. Resultatet blev att några blev glada, andra oroliga, ytterligare någon tyckte att man inte bör göra så och så vidare.

Tyvärr är det nog så det får bli, bröllop verkar vara en känslig fråga, inte bara för brudparet själva utan även för alla andra inblandade. Jag hoppas i alla fall att alla kommer att vara nöjda och glada i slutändan och känna sig välkomna och viktiga på vår brakfest för det är trots allt det som är själva meningen med det hela.

8 comments:

  1. Men åh... bröllop som bara borde få vara så där vackert, drömlikt och romantiskt - verkar ofta ge huvudpersonerna stressymptom, ekonomiska bekymmer och så en oro att trampa vänner och familj på tårna. Vem blir tillfrågad vad angående viktiga roller som tärna, toastmaster och vigselförrättare och får barnen komma eller ej så blir det en diskussion och möhippan är som gjort för en massa olika viljor och olika ekonomiska förutsättningar. Det gör mig ledsen. Men inte ska jag låta mer negativ nu... klart att kärleken och glädjen väger över allt för en sådan vacker dag och jag tror så klart att ni kommer att få en hejdundrande fest och att era vänner förstår er/respekterar er eftersom de känner er/tycker om er... Kram!

    ReplyDelete
  2. Vännen, det är ert bröllop och ingen annans. Ni gör som ni vill! Men det klart att det inte är roligt om man oroar nagra som tror att de inte blivit bjudna.

    Vad kul att du syr upp en egen klänning! Är supernyfiken pa hur den kommer se ut. Om den är axelbandslös sa kan jag tipsa om att sy in den ordentligt. Min kändes alldeles för tight första gangen jag provade den, men sen töjer den sig lite. Det sista man vill är ju att springa omkring och dra upp klänningen hela dagen...

    Hur blir det med smink och har? Har du kollat nat pa det?

    Och lycka till med skorna! Min ena tärna hade tagit med dig ett par extra skor, ganska mjuka med platåsula som jag satte pa mig lagom till partyt. Det räddade verkligen min natt! Inte sa snygga, men vad gör det. De syns ju inte, och jag kunde dansa hela natten!

    Stor kram Lisa

    Ps. Det klart du far chokladtarta!!

    ReplyDelete
  3. Ojdå! Det är en känslig fråga. Att gifta sig är stort, för alla inblandade. När dagen väl är där så är alla lyckliga, glada och uppklädda för att fira dagen tillsammans med er.
    Kram

    ReplyDelete
  4. Bry er inte om vad alla andra tycker. Bröllop är känsligt ämne för många. Man kan väl inte på allvar tro att bara föra att man blir bjuden sist så är man inte viktig (eller hur de nu tänker). Gör som ni vill, kan folk inte acceptera det är det deras problem. kram

    ReplyDelete
  5. Jag var tvungen att läsa alla ovanstående kommentarer innan jag själv skrev någonting. Men alla verkar i alla fall vara samstämmiga så jag kan inte annat än att upprepa deras ord.
    Det gör mig förvånad att folk reagerar som de gör. Okej, att de kanske blir nervösa över att inte få någon inbjudan men å andra sidan borde man väl känna brudparet så pass väl att det inte är något att tvivla på? Det är en hemsk tanke att mycket som görs inför ett bröllop görs för andras- och inte ens egen skull.
    Hoppas att allting blir lyckat i slutändan i alla fall!
    Kram

    ReplyDelete
  6. Jag är ju inte den bästa personen att ge råd i bröllopsrelaterade spörsmål, men jag tänker ju att det är er dag och att det är ni som ska bestämma hur ni vill fira den! Det är ju inte som att ni gjort något heltokigt, som att kräva att alla ska flyga till Bali och ge er rent guld i bröllopspresent. Det är väl härligt att få en personligt levererad inbjudan

    Oj, tack för dina snälla ord om mina texter! Jag rodnar! Då är det ju så att jag skulle vilja använda din kommentar nästa gång det är dags för att löneförhandla på jobbet... ;-D

    ReplyDelete
  7. Annika: Ja, jag försöker verkligen att hålla mig till de positiva tankarna och sen får man låta resten rinna av och tänka att vill man ta illa upp så får man skylla sig själv!

    Lisa: Tack för tipset om klänningen, det ska jag verkligen tänka på. Det där med skorna är det nu flera som tipsat om och jag funderar faktisk på att göra just så. Hår och smink ska en av mina bästa vänner stå för. Det mesta försöker vi fixa på det viset :)

    Carina: Det har du säkert helt rätt i!

    Jessica: Det är faktiskt ingen som har sagt det rent ut utan andra som har påtalat på ett eller annat vis att det kan vara känsligt och matt man bör göra si och så osv. Det blir säkert bra nu när snart alla inbjudningarna är iväg!

    Ellinor: Ja, det gäller att inte kliva någon på tårna. Samtidigt så är det ju förstås alltid så att man inte kan vara alla helt till lags.

    Fröken Fräken: Nej, jag tycker inte heller det och i slutändan blir det säkert toppen alltihop.

    Kramar till er alla

    ReplyDelete
  8. Det er så svært med sådanne følsomme ting. Bryllupper kan virkelig bringe både det bedste og det værste frem i folk.
    Husk på, at det er jeres bryllup, og I har gjort det, som I synes er det rigtige for jer. Det er det vigtigste!

    ReplyDelete