Monday, March 22, 2010

Somliga dagar ska man minnas det bra


I fredags fick jag beskedet att jag får stanna på min arbetsplats till hösten om jag vill. Det är ju egentligen ett besked som är helt underbart. Men istället för att glädjas åt det som var positivt hängde jag upp mig på de lite mindre roliga bitarna med detta nya vikariat, vilket har lett till att jag har känt mig nere och väldigt dyster ett par dagar.

Idag fick jag mig dock en tankeställare av en kollega och jag bestämde mig för att börja se saker och ting från den ljusa sidan. Så som jag faktiskt har börjat göra inte bara ibland, utan för det mesta. För ett par år sedan hade jag fullständigt gottat ner mig i att vara missnöjd och problemfokuserad och en liten stund stod jag nu och balanserade på kanten till min gamla grop igen. Men så minns jag att jag inte längre ser allt i svart och genast börjar mina moln skingra sig.

Vad vore livet utan nya utmaningar och min nya tjänst lär bli en ordentlig sådan. Snart har jag klarat av mitt första år som lärare och vad vore det för skoj om allt bara flöt på. Om ett år kommer jag att kunna se tillbaka på en tuff tid och känna mig stolt över att jag klarade även detta.

Dagar som denna ska jag minnas vad som hände för en vecka sedan innan mina elever i skolan gav sig ut på prao. Fnittrande kom två av tjejerna och knackade på lärarrummet och frågade efter mig. Eftersom det egentligen var meningen att jag skulle ha slutat efter påsk redan hade de förberett en avskedspresent. De visste vid det här laget att jag stannar till sommaren men de hade redan fixat och nu stod de där med blommor, choklad och världens finaste fotokollage av oss med texten "Tack för en rolig tid, du är en super bra (sic!) lärare. Vi kommer att sakna dig!" Världens finaste. Kan man annat än le? Med sådana elever är det

5 comments:

  1. That's the spirit! Gäller att vaska fram guldkornen. Alltid.
    Tack för i lördags. Hur gick valsandet? Jag var så uppsvullen av vår monsterfika att jag rullade hem.

    Kram

    ReplyDelete
  2. Förändringar i livet behöver inte vara av storlek större för att de skall börja sätta igång tankeverksamheten och tvivlen hos oss. Ibland spelar känslorna oss ett spratt och då är det viktigt att kunna tolka vad som faktiskt är äkta känslor/tankar och vad som bara är kroppens försvarsmekanism (för en sådan tror jag absolut finns mot förändringar).
    Alla beslut är inte självklara, och ett beslut innebär ofta att ett annat försakas, men man måste ändå våga!

    Stor kram och lycka till i höst!

    PS! Tack för hotelltipsen. Bröllopet är någonstans utanför Vinslöv (tror jag...) men vi tänkte passa på och besöka Malmö i samma veva. Vore jätte roligt om du ville dela med dig av fler café/restaurang tips. Om vi sedan hade sprungit in i varandra hade ju varit väldigt trevligt :)

    ReplyDelete
  3. Bra gjort, inte alltid lätt att kunna stanna upp och tänka sa som du gjorde! Med den attityden kommer det ju inte dröja länge förrän du inte alls tänker i gamla banor längre.

    Och grattis till förlängt vikariat!! Bra jobbat.

    Bisous,
    Lisa

    ReplyDelete
  4. Grattis till fortsatt tjänst. Du är så klok min vän, visst är vi SÅ bra på att hitta de dåliga sidorna i stället för att njuta av de bra. Fast du har ju vänt på myntet nu eller hur. Så himla bra skrivet.
    Gröna skor till bröllopet, visst var de fina, grönt är fint men tja jag gillade den knalligt rosa bättre men färg.... absolut.
    Kram Kristina

    ReplyDelete
  5. Mia: Eller hur, jag är sjukt stolt ;) Jodå, det gick fint, lite blåa tår efteråt men det hör till ;)

    Ellinor: Tack! Du har helt rätt, kloka ord. Ibland tar det lite tid innan man inser det bara.

    Klart vi ska ta en kaffe när ni är här om det fungerar!!

    Lisa: Tack! Ja, det är skönt när man inser att alla år av träning på att tänka positivt och leva här och nu faktiskt ger resultat.

    Kristina: Tack så mycket, både för gratulation och pepp. Jag är faktiskt jätteglad över tjänsten :) Vad det gäller skorna får vi se, kanske faller jag för rosa till slut ändå!

    Kramar

    ReplyDelete