Monday, March 1, 2010

Adolf Hitler


Jag har just avslutat en fantastiskt kompetent skildring av Hitlers liv och leverne. Bengt Liljegren som har skrivit ett antal historiska romaner är förutom adjunkt och undervisande lärare på högstadiet även historiker, författare, skribent på Sydsvenskan och medverkande i Filip och Fredriks "The Boston Teaparty" vars tredje säsong snart kommer att dra igång.

I boken " Adolf Hitler" får vi lära känna diktatorn och massmördaren som privatperson i de olika kapitlen som börjar med "Pojken - 1889-1905" och sedan efterföljs av "Drömmaren, Konstnären, Frontsoldaten, Revolutionären, Partiledaren, Rikskanslern, Erövraren, Förloraren " och slutligen avslutas med "Ruinen - 1945). På baksidan av boken står att läsa: "Bengt Liljegren vill med sin skickligt skrivna biografi göra Adolf Hitler mer begriplig, skapa en sannare bild av den tyske rikskanslerns person och privatliv. Liljegren ger en bred skildring av hans levnadslopp - förlåter inte, men förklarar och fördjupar". Jag kan bara instämma.

4 comments:

  1. Det låter sannerligen spännande. Jag gillar att läsa historiska biografier.
    Kram

    ReplyDelete
  2. Låter verkligen intressant. Trots allt, så fanns det ju människan Adolf Hitler, den som inte var utsidan, propagandaskapad, med ev förstoppningar och potensproblem och skoskav. Inte så att jag på något vis ställer mig bakom ett endaste dugg av det han stod för, men det skulle vara intressant att få en antydan till insikt till hans föreställningsvärld och tankar.

    ReplyDelete
  3. Ellinor: Den är väldigt bra, jag kan varmt rekommendera den!

    Anne: Ja precis så tänkte jag och et var helt otroligt vilka fakta och kuriosa Liljegren hade hittat. Otroligt intressant. Klicka hem den med en gång säger jag! ;)

    Kramar Emelie

    ReplyDelete
  4. Har sett den boken fler gånger och har tyckt att den verkar bra. Nu måste jag absolut läsa den :)

    ReplyDelete