Wednesday, February 24, 2010

Vita (het)väggar

Sportlovet har börjat hektiskt, en fullspäckad helg och en lika full veckostart. I förrgår åkte jag ut och handlade färg, penslar, rollers och annat nödvändigt för att måla om köket och sedan ägnades hela den dagen åt att tejpa, tejpa, tejpa och måla två gånger. När jag skulle fotografera resultatet insåg jag för femtioelfte gången attt ett vidvinkelobjektiv hade kanske varit en bra investering.

Jag vet, inte ser man bilderna särskilt bra men jag tänkte lite "detalj mot vit bakgrund". Eller nått.

I söndags var det dags för det årliga semlekalaset hemma hos Eriks kompis. Hans föräldrar är inne på fyrtiofemte året och sedan han flyttade hemifrån har han tagit traditionen i egna händer. Hemmagjorda bullar, hemmagjord mandelmassa och hemmakärnad grädde... Nej okej, det sista var inte helt sant men de var i vilket fall ljuvliga.

När man har ätit ska man själv införa sitt resultat i en liten svart bok. Resultatet är alltså hur många semlor man har lyckats äta just det här kalaset. Det roligaste är nästan att läsa vad alla har skrivit de föregående åren. Som en viss person som varje år skriver att "nästa år ska jag komma ihåg att fem är för mycket!" men likväl har glömt så fort året är gånget. Än så länge är rekordet sex semlor. De är dock inte normalstora utan snarare i miniformat. Dock är de mäktiga som få och jag mäktade med endast två.

En liten semleätare som mest var intresserad av det urgröpta innehållet

Även hetvägg fanns på menyn för den som var intresserad

9 comments:

  1. Vilken mysig tradition.
    Nu är jag själv inte särskilt mycket för just semlor men dessa ser sannerligen otroligt goda ut.
    Stor kram

    ReplyDelete
  2. Nu blev jag sugen på semlor.. :-)

    ReplyDelete
  3. fan va gott!!!!

    tror jag måste göra hembesök snart och titta på dina vita fina väggar:) ..och kanske en skräckis!!

    puss mitt hjärta och tack för sist, det gör vi om!
    halv åtta hos mig som sagt

    ReplyDelete
  4. Semlor är bland det bästa jag vet.Hetvägg har jag aldrig provat, det känns bortkastat på ngt sätt. Jag gillar ditt diskställ coolt!
    Sportlovskramar till dig:)

    ReplyDelete
  5. Vet inte varför folk ska förstöra semlorna genom att dränka dem i varm mjölk. Men är de glada är jag glad! :)
    Kram

    ReplyDelete
  6. Hihi....och jag som har suttit och drömt och inspirerats av köksbilder idag:)

    Och du.....en närmre bild på vägghyllan på sista bilden tack:)

    Kramar

    ReplyDelete
  7. Hihi, skrattade gott åt denna roliga tradition. Låter även som att jag skulle ha en chans för finalplats. Älskar verkligen semlor :)

    Och köket ser jättefint ut!

    ReplyDelete
  8. Ellinor: Jag tror att till och med en ickesemleätarre kan falla till föga hos denne eminente konditor :)

    Lina: Hihi, bäst att du sticker ut och köper en, mumsa medans man fortfarande kan!

    Mäster Henrik: Du är välkommen närsom för inspektion av väggar och filmutbud!

    Kristina: Jag älskar mitt diskställ, visst är det vackert? Ja, jag föredrar också semlor utan mjölk. Detsamma till dig!

    Jess: Ja, varför vara ledsen :)

    Maja: Närmre bilder på hyllan finns under etiketten utmaningar!

    Carina: Ja, den är jag glad att jag blir ingift i!

    Annika: Ja, vem vet, du kanske får komam och gästsåela något år ;) och ja jag blev riktigt nöjd med köket. Nästa gång du kommer till Malmö får du komma hit på lite te!

    Kramar!

    ReplyDelete