Saturday, February 13, 2010

Trouver chaussure à son pied



C'est pas facile...men vem har sagt att det ska vara lätt att hitta rätt? Mannen har jag, nu är det skorna som ska matchas. Så vad säger ni?? Jag efterlyser nu kommentarer av alla slag när det gäller ungefär det enda jag inte själv är säker på när det kommer till vårt bröllop. Jag är urkass på skor nämligen. Jag bär ALDRIG högklackat.

Anledningen är nog att jag känner mig så otroligt lång när jag sätter på mig klackar som är mer än tre centimeter höga. 1,73 plus 5 är 1,78, det vill säga mer än 10 cm längre än en medelång svensk kvinna och bara tre centimeter kortare än en medellång svensk man.

Fast egentligen handlar det kanske inte så mycket om det lika mycket som vana. Jag tror att det handlar om att vänja sig vid att se omvärlden från en viss vinkel. När denna vinkel frångås blir det onaturligt, som att se en hel film filmad i fågel- eller grodperspektiv.

Okej, åter till saken, jag behöver hitta ett par flotta skor, lagom hög klack, sköna att dansa natten lång i och fantastiskt snygga. Kan ni hjälpa mig? Jag vill absolut kunna använda dem mer än på bröllopet. Jag är emot allt engångsanvändade med undantag för klänningen. Lite måste en flicka få tumma på sina principer. Det är ju trots allt den enda dagen i livet man får vara prinsessa på riktigt.

Dessa två par hittade jag på Åhléns för ett tag sedan. Jagkan inte bestämma mig, söta eller gräsliga?

17 comments:

  1. Emilie, jag kan lova dig att du
    kommer få ont i fötterna snabbt efter ett par sådana skor som den öppna rosa ell vita.
    Det du skall tänka på är att hela skon är i skinn, spec sulan. Är den av skinn är den mycket mer uppbuggd o mjukare än syntet o du kommer kunna ha den länge. Syntet kommer du svettas av på ett jobbigt sätt med. Och du skall ha en heltäckande sko som den första bilden av dem du lagt upp, så du har stöd till hela foten av material så du blir mindre trött o ansträngd. Du får gärna komma in på nilson/jerns så skall jag hjälpa dig, o hittar vi inget skall jag hjäla dig med bra märken för foten :)

    ReplyDelete
  2. De rosa är söta! Men du får nog prova om du kan dansa i dem hela natten! Kram

    ReplyDelete
  3. Oh, jag som tycker att det är så otroligt vackert med långa kvinnor i högklackat. Det är just kvinnligt!
    Har dålig koll på skoutbudet så kan tyvärr inte hjälpa dig, men ska absolut hålla ögonen öppna :)

    Kram

    ReplyDelete
  4. Jag gillar dem sådär får jag nog säga...
    Ska lura lite på detta...:-)

    ReplyDelete
  5. Å, jag vet precis vad du menar med klackar.. jag är en centimeter längre än dig och på premiären av sex and the city hade jag 7,5 cm höga klackar och kände mig som en giraff.. de har jag faktiskt gett bort, men jag köpte ett par andra med liite mer bekväma 5 cm. Det är såklart något att vänja sig vid, jag vet det precis som du men det är inte lätt att vänja sig om man inte har det mkt alls..

    Men du, jag gillar absolut idén med färg på skorna. Ska du ha vit klänning? I såna fall skulle det ju vara en riktigt rolig detalj med en annan färg på skorna. Vita, högklackade är ju faktiskt inte något man har till så mycket annat (inte jag iaf) och jag gillar att frångå det där traditionella en aning. Om jag gifter mig någon gång skulle jag vilja ha något som inte riktigt följer normen om hur det ska vara, någon detalj i alla fall som gör stor skillnad.

    Hmm.. en visit i Malmö låter inte alls fel.. det tål att tänkas på.
    Ja, Vapiano är en kedja. Det finns i gamla stan i sthlm också, mer i sverige vet jag inte.

    hoppas att du har en härlig helg!
    kram
    Camilla

    ReplyDelete
  6. Jag har en bekant som är 181 cm lång och hon har sgs alltid högklackat och det är hur snyggt som helst!

    Det verkar som att du fått en kommentar av ett riktigt skoproffs, ska du ha kul hela brölopsdagen så är det nog bra med bra skor! Jag var på ett bröllop i Wisconsin en gång för länge sedan och såg hur bruden bytte ut klackarna till ballerinas inför dansen, man kan ha två par skor! :)

    ReplyDelete
  7. Klart du ska ha högklackat. Jag var lite mesig så jag hade cremevita skor till cremevit klänning men skulle jag gifta mig i dag hade jag kanske valt en sko som sticker ut lite. Tankarna att kunna använda skorna vid fler tillfällen låter sunt. Mina vackra bröllopsskor står på en hylla i skoskåpet och bara önskar att få bli använda igen. Försök hitta ett par skor så snart som möjligt så kan du traska runt i dem hemma på kvällarna. Helt klart är att de ska vara i skinn så att foten kan andas. Jag brukar ha ett halvt inlägg i silikon framme i skor, skönt och det ger en stabilare känsla när du går/dansar. Lycka till vännen. Kram Kristina:)

    ReplyDelete
  8. Hej sötis, jag har också alltid haft nojja över att bli för lång. Är 171 cm, men har börjat jobba på min fobi hihi. För klackar är ju såå snyggt.

    Ville tipsa om en butik på webben där jag köpte mina skor till bröllopet. Där skräddasys skon efter ditt behov. Du väljer modell, färg, klackhöjd och bredd på lästen. Helt superbra :)

    Här kommer länken:
    http://www.pernillasbrudbutik.se/butik/

    Kram kram

    ReplyDelete
  9. Jag hade jättefina vita sidenskor med höööga klackar (frân Morgan av alla ställen). Som sâg sâdär halvkul ut efter att jag trampat runt med dem pâ en gräsmatta under fördrinken... Men det var värt det!

    ReplyDelete
  10. Jag tycker att det är så vackert med långa kvinnor och klackar! :)
    Jag gillar de röda (rosa?!) från Åhlens, men då bör den färgen matcha med det andra du ska ha :)
    Följ din känsla, det är ditt bröllop och det kommer att bli så bra.
    Kram Sandra

    ReplyDelete
  11. De röd/rosa ser fin ut. Klart att du ska ha ett par snygga "klackaskor". Jag vet någon mer som hade tyckt om dem:-) Vad är det för gröna skor? De skulle passa till min eventuella klänning. Jag kommer inte veta vad jag ska ha för klänning förrän någon dag innan bröllopet men jag ska i alla fall ha ett par jävligt snygga skor!! Vi kan väl gå och kolla skor en dag. affärerna börjar fyllas med vårnytt nu. Jag köpte äntligen mina gula converse idag:-)

    kram
    e

    ReplyDelete
  12. Åh sådana roliga förberedelser :) Jag tycker Åhlensskorna är otroligt fina/söta men jag skulle aldrig passa i dem, de är för nätta för mig. Väljer alltid en lite stabilare klack för att kunna svassa omkring ordentligt. Fest = dans och då måste givetvis skorna hålla hela natten :) Håller med den första skokunnaren om att den öppna skon inte ser ut att ge så mycket stöd... Och långa tjejer är jättesnyggt! Sträck på dig och var stolt över hela din ståtliga längd!

    Tack för hälsningen :) Har haft en fantastisk helg där allt varit väldigt lyckat. Är supernöjd :)

    ReplyDelete
  13. Men hallå där- jag är 178,5 UTAN klackar. Så på med dem bara!

    Faktum är att jag har den ideala kroppsformen för en svensk man. HAHA!

    ReplyDelete
  14. Det klart du ska ha klackar vännen! Och vad glad jag blev att du skrev att du vill ha skor som du kan ha vid andra tillfällen oxa. Typiska bröllopskor gillar jag inte alls.. Bada skorna är fina, men personligen skulle jag nog gatt för lite "tuffare". Men det är ju en smaksak, det är DU som ska gilla dom!

    En av mina tärnor hade med sig ett par alternativa skor till mig, men kilklack. Supersköna som jag bytte till när dansen drog igang.

    Och vad du än väljer för skor sa se till att ga in dom hemma innan.

    Stor kram vännen!

    Ps inget Skype ännu? ;)

    ReplyDelete
  15. Strunta i att du blir lång, det kommer ju långa killar på bröllopet :). Känner de andra tjejerna sig korta är det deras problem. Det är ju din dag = du är snyggast.

    ReplyDelete
  16. Anna: Tusen tack för dina råd, jag ska abslout komma in!

    Jess: De rosa blir nog inte bekväma enligt skoexperterna så jag får leta vidare!

    Ellinor: Du har helt rätt, jag håller med helt och hållet, på alla andra...Men jag vet, jag ska komma över det, övning ger förhopnningsvis färdighet.

    Kristina: Okej, tack för tipsen på din blogg!

    Camilla: Ja, jag är nästan helt säker på att det är färgglada skor jag vill ha, gröna känns väldigt lockande men kanske rosa...vi får se, förhoppningsvis hittar jag några riktigt flotta som kan funka vid många fler tillfällen.

    Anne: Ja visst är det underbart med långa kvinnor! det är bara så svårt att vara den där kvinnan själv. Men att byta skor till dansen låter ju inte helt fel, bra tips!

    Kristina: Tack för tipsen! Ja, jag ska helt klart gå in dem ordentligt och framförallt prova att dansa i dem. Det där handlar ju mycket om mode också, just nu är det ganska mycket färg överlag i bröllopsutrustningarna så det känn sinte supervågat med färgglada skor!

    Linda; Tusen tack för tipsen, det ska jag kolla in. Ja nu jädrar ska jag bli van vid höga klackar för det är ju otroligt snyggt. Ligger något gammalt dåligt självförtroende och skruttar i bakgrunen tror jag, men nu är det andra bullar!

    Sara: Haha, ja, men på något vis så tänker jag att om klänningen är söndertrasad och skorna uppslitna så lär man ha haft roligt åtminstone!

    Sandra: Ja visst är det snyggt! Jag vet inte om jag tänker matcha med något annat än blommorna som förmodligen kommer att ha alla möjliga färger. Jag vill gärna ha gröna skor och grönt finns ju alltid i buketten!

    Elisabeth: Jag vill jättegärna gå och kolla skor! Nästa gång du är ledig kanske, L vill säkert följa med! Jag vill också ha gula converse, eller gröna kanske? Vi får ta en runda snart!

    Annika: Du har helt rätt, jag ska definitivt skaffa ett par ordentliga skor, gärna med tjockare klack eller kilklack til och med. Bra tänkt!

    Wilda: Haha, härligt, japp jag lovar att jag ska ha klackar trots att nästan alla mina bästa vänner redan är tio cm kortare än jag...

    Lisa: Bra tips, jag tror att jag i alla fall ska ha med mig ett par extra skor till dansen och klart jag ska ha klackar, klänningen vlir så mycket finare då!

    Inget Skype ännu men snart, snart! ;)

    Rick: Ja det har du så rätt i, långa karlar kommer det gott om så jag får väl omge mig med er så får tjejerna stå någon annanstans ;)


    Tack för allt engagemang allihop! Kramar

    ReplyDelete