Saturday, February 6, 2010

Second date - second hand

Jag träffade fantastiska Mia för andra gången och det blev en perfekt dag. Vi har virvlat runt i Malmös alla second handbutiker och antikvariat i jakt på både det ena och det andra. På Claes-hallen fyndade jag en hel del nytt till vår Ultima Thulesamling. Men vi här även varit här och inspirerats av så mycket vackert att man blir tokig, här där man om man har tur kan hitta riktiga fynd och här, en riktig klassiker. En annan kul butik är den här!


En fin saft- eller vattenkaraff
Elva stycken glas

...och denna supersöta gräddsnipan

Det blev en sväng på stan också och till min stora förtjusning lyckades jag springa på en fin födelsedagspresent till min syster som kommer hit tillsammans med familj på middag ikväll.

Malmö levererade idag, sol, fortfarande vit snö, välfyllda butiker och god lunch på Basement. Det känns onekligen som en bra helg det här. Jag har fyllt hemmet med tulpaner, i frysen väntar passionsfruktssorbet som Erik förberett och snart ska vi sätta igång med saffransfisksoppa. Vad gör ni i helgen?

5 comments:

  1. Det där får ni gärna bjuda oss också på en dag!
    Kram

    ReplyDelete
  2. Det låter som en underbar dag! Det är alltid trevligt att botanisera i små mysiga butiker, särskilt i fint sällskap :)
    Hoppas att resten av kvällen blir till belåtenhet. Den där glassen lät minst sagt spännande.
    Kram

    ReplyDelete
  3. Och jag som hoppades att den första stadsbilden visade hur et såg ut i Malmö nu!.. men uppenbarligen inte...? Men jag ska ju dit och vill ha vår - hur är det med dina trollerikunskaper?
    Hoppas att du haft en skön helg, med loppis inkluderat måste det ju bli bra!

    ReplyDelete
  4. Jag känner knappt inte igen bilden från Malmö. Det tog ett tag innan jag insåg att det var taget på Södergatan mot Gustav Adolfs torg. Tänk så förvirrat det kan bli ibland.
    Kram/
    Carina

    ReplyDelete
  5. Jess: Absolut, vi hade ändå tänkt att bjuda hem er så fort ni kommer hem. Vi kan väl bestämma en helg så snart som möjligt så kör vi fisksoppefavorit i repris.

    Ellinor: ja den var finfin, både dagen och glassen, jag tror som sagt på att införskaffa portionsformar som man kan ha både i ugn och i frys, det saknas i mitt annars ganska välutrustade kök.

    Fröken Fräken: Ledsen att göra dig besviken men det var den enda bildeen jag hittade vid en snabbkoll i iphoto. den och de snötäckta bilarna. Snön verkar vara här för att stana av någon outgrundlig anledning.

    Carina: Haha, ja ibland blir man hemmablind :)

    Kramar

    ReplyDelete