Sunday, February 7, 2010

Ekologisk fisksoppa, choklad och underhållning

Igår hade vi syster med familj på besök. Det blev en smaskig fisksoppa, följt av en nästan stelnad passionsfruktsorbet med hallon och mörk choklad och slutligen världens största chokladkartong framför Melodifestivalen. Som side kick hade tv:n den lilla madamen ovan som iförd en hel del av mina sjalar, mössa och filt, provade alla mina skor samtidigt som hon imiterade artisterna allt eftersom. Mycket underhållande turligt nog för oss eftersom festivalen i sig inte var särskilt rafflande.

Saffranskryddad fisksoppa med lax och torsk - Ett recept som kan rekommenderas

400 g ekologisk torsk eller sej
300 g ekologisk laxfilé
150 g räkor som ska skalas
1 st purjolök
1 vitlöksklyfta
3 msk hummerfond
2 dl vatten
2,5 dl vitt matlagningsvin
2,5 dl ekologisk matlagningsgrädde
1 dl ekologisk crème fraiche
1 paket saffran
1 tsk salt
lite klippt basilika
lite klippt timjan (även för garnering)
Ekologisk olivolja


1. Skär fisken i 3 cm kuber.

2. Strimla purjolöken, finhacka vitlöken och fräs i olja.

3. Tillsätt salt, kryddor, vatten, fond, vin, grädde och crème fraiche och låt sjuda ca 10 minuter.

4. Lägg i fisken, koka upp och sjud tills fisken är klar. Tillsätt räkorna.

Servera soppan varm tillsamman med en bit gott bröd och ett gott ekologiskt vitt vin. Jag hade valt ett Riesling men det var inte helt ultimat. Jag provar mig fortfarande fram i det inte alltför digra ekologiska utbudet på Systembolaget.

Smaklig måltid!

Recept från Tasteline

6 comments:

  1. Vilket sammanträffande, jag satt själv igår och tittade på just detta recept på tasteline. Vad roligt att du gillar det, då finns det hopp om att detta blir en middag framöver. Ser förövrigt alldeles ljuvligt ut! Och håller med...melodifestivalen var inget vidare.
    Ha en mysig söndag.
    Kram

    ReplyDelete
  2. Det låter som en lyckad kväll, alltid trevligt att få mysa lite med nära och kära.

    Ja, vi verkar sannerligen vara många som insett att framtiden är närmare än vi kanske vill erkänna (allting är relativt).
    Kanske hade en resa varit just vad jag behöver just nu. Å andra sidan finns det absolut ingen tid och sedan vet jag inte vart jag skulle åka helt själv utan att det hade känts knepigt.
    Vänner är som du skriver dock alltid ett fantastiskt redskap. Tillsammans med dem får jag ofta upplysning och känner mig säker inför mina val, men väl hemma och ensam med mina grubblerier igen, återvänder ambivalensen.
    Vi hade verkligen behövt sammanstråla, alla tre. Jag tror vi hade fått ut mycket av det ;)

    Stor kram till dig och tack för dina fina ord.

    ReplyDelete
  3. Ååååååååå jag vill också strosa runt med dig å Mia:)

    Har ju vart jätteduktig och gjort storkok med rotfruktssoppa idag men får allt ta å testa den här soppan snart också....även om karln min påstår att soppa INTE är mat;)

    Kramar

    ReplyDelete
  4. Jag säger som Maja, är också lite avundsjuk på att ni strosar runt i Malmö. Det är märkligt att läsa om det utifrån på nåt sätt, dina träffar med Lisa och Mia eftersom jag följer er allihop.

    Föresten, det var ju Laughing out loud-roligt det där med CS Lewis och Alice!

    ReplyDelete
  5. Oh, det lâter underbart gott! Det är alldeles för länge sedan jag gjorde fisksoppa!

    ReplyDelete
  6. Soppan var supergod. Vi gör aldrig soppa hemma så det är kul att bli bjuden på det. Jag vet inte varför jag aldrig har gjort det för jag tycker alltid om det när jag väl blir bjuden. Tack för en mysig kväll. Kram e

    ReplyDelete