Sunday, February 28, 2010

Det här med jämställdhet

Jag läste i tidningen häromdagen om någon som tycker att det var helt absurt att kvinnor i EU skulle vara tvungna att stanna hemma 6 veckor efter att de fött barn. Skribenten menade att det visade prov på det patriarkala förmyndaskap som fortfarande känntecknar vårt samhälle. En strävan bakåt och en rädsla från mäns sida att kvinnor ska bestämma över sig själv. Skulle inte kvinnor själva vara förmögna att känna efter huruvida de är mogna att återgå till arbete eller inte.

Jag tycker att det är en sund regel. Sex veckor är ingenting och nej, kankske är inte alla nyblivna mödrar helt medvetna om vad deras kroppar tål och inte tål. Sex veckor är väl rimligt att man får vila efter att ha utsatt kroppen för den stora påfrestning det är att först bära ett barn i nio månader och sedan ha genomgått en mer eller mindre kompliaktionfylld förlossning? Vad är det för idioti att man skulle gå och jobba då?

Självklart ska även pappor få möjlighet att vara hemma med barnen och medverka till att barnets första stund på jorden blir trygg men nu är det väl ändå så att det fortfarande är kvinnorna som ammar oavsett om vi vill det eller inte. Debatten borde i så fall inte handla om huruvida kvinnor ska stanna hemma eller inte, utan i så fall om att även männen ska få möjlighet att stanna hemma.

10 comments:

  1. Herregud, alla de som fött barn behöver vila upp sig minst i sex veckor. Det är nog en minoritet som kan och vill gå och jobba tidigare.
    Visst ska män och kvinnor ha lika stor rätt att vara hemma med sina barn!
    Kram

    ReplyDelete
  2. Jag läste också den artikeln. Just det här med sex veckor är nog en självklarhet för de flesta kvinnor. Men den övriga innebörden i artikeln var att Sverige låg i framkant när det gäller jämställdheten i föräldrarledigheten och övriga länder i EU låg mil efter när det gäller föräldrarledighet. Som jag uppfattade det fanns där en rädsla från svenskt håll att vi var tvunga att behöva "rucka" på våra regler för att övriga EU ville inte dela det lika mellan de båda fädrarna.
    Det är alltid en het potatis det här med jämställdhet och skapar alltid en massa diskussioner och åsikter vilket i och för sig är bra - det för debatten framåt.
    Kram

    ReplyDelete
  3. Jeg mener også, at mænd og kvinder skal have lige ret, men jeg mener også, at ALLE kvinder skal blive hjemme mindst 6 uger efter, de har født! Jeg mener, hvorfor skulle man få et barn, hvis man ikke engang har lyst til at blive hjemme?

    Kram og tak for fødselsdagshilsnen:-)

    ReplyDelete
  4. Med svenska mått mätt är det inte mycket. Men i Europa där man ofta inte har föräldraledighet kan det innebära en stor professionell risk att stanna hemma med barn, även om det handlar om sex veckor...
    Personligen hade jag aldrig klarat att lämna ifrån mig min dotter efter bara sex veckor, även om det inte handlar om att man får "vila upp sig efter förlossningen". Att ta hand om en spädis är ingen söndagspicknick. ;)

    ReplyDelete
  5. Jag håller helt med dig. Jag skulle aldrig vilja lämna bort mitt lilla knyte efter sex veckor. Tror dessutom att kroppen verkligen behöver hämta sig både fysiskt och psykiskt. Måste man alltid vara så jämlika Suck jag blir så trött.
    Så fina ni var i era nya tröjor, syrran och du.
    Kram Kristina

    ReplyDelete
  6. Jag tror att vi i Sverige har kommit väldigt långt just vad gäller rätten till föräldraledighet osv. I många länder får mödrarna endast stanna hemma några veckor medan männen förväntas arbeta som vanligt, vilket är helt sjukt.
    Självklart kan vi bli bättre här i Sverige men vi ska också vara medvetna om att vi befinner oss i framkant.
    Kram

    ReplyDelete
  7. Håller med dig helt....sen vore det väl en dröm om även pappan kunde få vara hemma så pass länge.
    Nu var ju vår start lite annorlunda men hur som helst så känns det fel att läsa om dom kvinnor som VILL/SKA tillbaka till arbetet så fort som möjligt....vet inte riktigt om jag förstår VARFÖR man då skaffar barn?

    Kikade in på utmaningar för att se närbilder på hyllan...men jag ville se SJÄLVA hylla....dina burkar har jag dreglat över förr;)

    Kramar i massor till er båda

    ReplyDelete
  8. Håller med helt och hållet :D, kramar

    ReplyDelete
  9. Jag har väl sällan mått så bra och fixat det mesta som när jag fått barn (hormonpåslag antar jag) så OM, jag säger OM jag skulle ha fått för mig att jag ville jobba snart efter att jag fött barn (vilket jag inte gjorde, jag var hemma i 9 år)så skulle jag förutsatt/krävt att min arbetssituation/miljö var sådan att jag kunde ha barnet med mig! Barn mår bäst av att helammas bra mycket längre än 6 veckor, WHO lär ha rekommendationer på upp till 2 år för världens ALLA barn, inte bara de i utvecklingsländerna.

    ReplyDelete