Monday, January 18, 2010

Mer hjälp

Nu har även jag hjälpt. Hjälp du med genom att sms:a AKUT till 72900 så skänker du 50 kr till Röda Korset eller ge en gåva online.

Läs mer här!

5 comments:

  1. Det ska jag nog göra när studentpengen kommer! :-)

    Tack för den fina kommentaren: Ja, allt är från vårt hus! (Du kan se fler bilder om du klickar på inrednings etiketten! :-) Då kan du se hela vårt år med renovering! ;-)

    Kram!

    ReplyDelete
  2. Jag har inte hjälpt. Än. Men nu gör jag det!

    ReplyDelete
  3. Söta Emelie, för det första så vet jag inte om jag är rätt person överhuvudtaget att svara på dina frågor men jag kan ju svamla ut om hur jag tänker så får du ta det för vad det är...

    Vad som fick mig att överhuvudtaget börja med bloggen och öka träningsmängden och ta träningen på större allvar var att jag satte ett MÅL. Jag antar att det kan vara allt från vasaloppet, en löpartävling, gå ner i vikt eller att träna två dagar i veckan. Med mål tror jag att det är viktigt att det inte ligger för långt bort i tiden eller verkar omöjligt för då kanske man ger upp innan man börjar utan det ska alltså vara REALISTISKT (man kan även ha delmål). Inte för att jag inte tror att du förstår men att säga att man direkt ska börja träna 5 gånger i veckan från 0 kanske inte är rimligt till att börja med. Och även om du tänker att du har som mål att träna två dagar i veckan och så blir det ändå inte av så är det ju viktigt att komma ihåg att det ska vara ROLIGT, för då blir det av. Kanske det finns någon ny träningsform du kan testa? Nåt som du drömt om eller nåt du aldrig hört talas om?

    Och så tror jag att det är viktigt med PLANERING. En stor förändring hos mig är att jag låter träningen ta plats :) Om jag bestämt att jag ska springa tisdag och torsdag så ändrar jag inte på det bara för att något annat inträffar utan jag prioriterar faktiskt mig själv och det jag bestämt. (Tidigare tänkte jag alltid att träna kunde jag göra en annan dag...) Packa väskan dagen innan eller boka passet på gymmet så det blir av. Det kan vara svårt om man umgås med personer som inte tränar och som inte förstår men min erfarenhet är att det respekteras och kanske tom beundras :) Sen är det väl alltid så att vissa dagar är det inte roligt att ta sig iväg och man hittar på massa undanflykter men om man faktiskt GÖR DET ÄNDÅ, och upptäcker att det är roligt, man blir piggare och mår bättre, så skapar man nya mönster och så blir det lättare nästa gång. Dessutom utsöndras det väl(?) endorfiner i kroppen när man tränar så man dels blir lycklig och dels lite beroende så småningom. Så det kan väl vara en morot, att det är inte tungt så länge, utan när du väl kommit igång så kommer det gå av sig själv? :)

    På tal om det så kan det mycket väl vara betydligt enklare att komma iväg om man bestämt sällskap med någon, TRÄNINGSKOMPIS. Men jag fungerar lite bakvänt också ibland att jag gillar att göra det själv, på mitt vis och bara för mig själv.

    I övrigt kanske man ska fundera på VARFÖR man tränar. Upplever du det som något du borde men inte vill, vad kommer kraven ifrån och vad vill du uppnå egentligen?

    Sen finns det inget dåligt väder, utan bara dåliga kläder. Att investera i häftiga, snygga, sköna FUNKTIONSKLÄDER får en att vilja hoppa ut och springa vilken dag som helst, gärna i regn eller slask bara för att få den där extra sköna känslan och då tycker jag att det är ok att känna sig extra stolt.

    Hmm, det var nog min "lilla" brainstorming just nu. Ska fundera vidare om jag kommer på något mer. Det är absolut inte menat som moralkakor och inte tror jag att det var något nytt. På ett sätt måste man nog bara bestämma sig. Jag tror att du är en sådan som genomför det du tar för dig. Om du bara vill :) Så LYCKA TILL! Rapportera hur det går :) Kram!!

    ReplyDelete
  4. Lina: Ja man får ju göra det lilla :)

    Sara: Härligt, många bäckar små...

    Ellinor: Jag hänger bara på andra bloggare och försöker hjälpa till att sprida...

    Annika: Wow, tack för ditt underbara svar! Du slog nog kommentarsrekord :) Mycket tänkvärt.

    Kramar

    ReplyDelete