Friday, January 15, 2010

Bröllopsplanerna - Vigseln


Ni är många som har frågat mig hur det går med bröllopsplanerna. Jag vet att jag har varit dålig på att uppdatera på den fronten och jag vet inte riktigt varför. Kanske kan det vara så att jag inte riktigt har bestämt mig för vad jag ska delge och inte. Inte för att jag inte vill berätta för er men en del saker är ju lite hemliga, inte minst klänningen och så. Men visst ska jag berätta vad som gjorts hitintills.

Först och främst bör man kanske när man ska gifta sig bestämma sig för på vilket sätt man vill genomföra vigseln. Lämpligt kan vara att fråga sig vilken religion man bekänner sig till och sedan låta sig vägledas av det aktuella trossamfundets seder och bruk. I Sverige lutar de allra flesta åt den kristna traditionen som innebär att en präst i sammanför de lyckliga tu i äktenskap genom en ceremoni i någon kyrklig lokal.

Det första Erik sa när han reste sig upp efter de skälvande minuterna på det kalla stengolvet någonstans i Amsterdam var att han hade ett enda villkor angående formen för vigseln. Den fick inte vara religiöst inriktad. Det vill säga, ingen präst, ingen kyrka, ingen gud. Ja, Gud kan man ju förstås inte stänga ute om han nu hade velat var med och fira om vi inte på något vis hade anslutit oss till någon satansdyrkande sekt, men ja, ni fattar.

Hade jag några invändningar? Nej, det var ett ganska naturligt ställningstagande. Ingen av oss är troende och då såg vi ingen anledning till att gifta sig i den där Guds hus. Visst är kyrkan en enormt vacker lokal och hade man fått viga sig i en av de avkristnade kyrkor som faktiskt finns så hade jag gladeligen gjort det. Är det förresten någon som vet om det är möjligt? Inget ont om kyrkbröllop, de är ofta otroligt vackra och akustiken gör sångnumren till en fröjd. Jag tycker att alla får göra precis som de vill, visst kan man gifta sig i kyrkan även om man inte känner sig säker på sin tro eller livsåskådning men för oss kändes det inte bra.

Så efter denna lååånga utläggning, var ska vi då gifta oss? Tja, i Guds stora trädgård skulle man väl kunna säga och det formella får någon lokal vigselförättare bidraga med. En sagolik plats nära vatten, mitt i grönska, omgivna av de vackraste blommor, en plats där vi båda känner oss som hemma. En plats full av våra minnen och lovandes bärande på fler. Vi hoppas på sol och klar himmel den 14 augusti. Håller ni tummarna?


14 comments:

  1. Du är så klok och fin, allra käraste systra min!

    ReplyDelete
  2. Jag är av den åsikten att jag inte tycker (personligen alltså, vad andra gör är helt upp till var och en) att man inte borde gifta sig i guds hus och svära trohet inför honom, om man inte ens tror på honom...Det känns fel redan där. Detta är dock min åsikt och det är helt upp till var och en att göra som man känner. Kyrkan är trots allt en otroligt vacker plats vid just sådana tillställningar.

    Håller tummarna för att ni får riktigt fint väder på Er dag!

    Kram

    ReplyDelete
  3. För mig och min familj är just det datumet fyllt med glädje och lycka. Min mor fyller år, likaså brorsans dotter kusin mini och syrrans svärfar. Ett datum att rekommendera alltså. Val av plats för vigseln. Ja det ska vara någonstans där det känns riktigt rätt. Rätt för de som ska gifta sig vad andra tycker kan kvitta. Basta!! Ha det bäst. Kram :)

    ReplyDelete
  4. Jag ryser när jag ser sista bilden...ojojoj min vän. Så fint allt kommer bli!
    Puss

    ReplyDelete
  5. Ah vad härligt! Det klart att jag haller tummarna för sommarens bästa dag just den 14 augusti.

    Kan helt första att ni inte gifter er i kyrkan. För oss blev det sa tillslut, och jag angrar det verkligen inte. Men tankarna var manga innan det blev bestämt (för oss var Katolsk kyrka även aktuellt sa jag var bara himla glad att det inte blev sa, det hade inte kännts rätt).

    Stor kram pa dig!!

    Lisa

    ReplyDelete
  6. Så kul att få lösa lite om era bröllopsplaner :-)

    Förstår självklart att du inte kan dela med dig av ALLT inför brölopet...bröllopsklänningen får vi helt enkelt se efter bröllopet såklart ;-)

    Men jag kommer iaf hålla tummarna för er och hoppas på en massa sol den 14 augusti!

    Kram!

    ReplyDelete
  7. Självklart hålls alla tummar som finns i den här familjen:)
    Även vi har bestämt oss för att gifta oss utomhus så du lär få hålla tillbaka vid ett senare tillfälle;)

    och du.....jag kan med säkerhet tala om för dig att du klarar av att bära upp så gott som alla plagg med bravur!!!! så det så!:P

    kramar

    ReplyDelete
  8. Håller tummarna. Jag vill också gifta mig ute i en trädgård. I Sverige kan det vara riskabelt men jag tror på 14 aug. Då är ofta Sverige som finast.

    Nästa gång vill jag definitivt med till Babel.
    Vad gör du i helgen?

    Kram

    ReplyDelete
  9. Jess: Tack söta, det ligger väl i familjen ;)

    Ellinor: Tack! Jag håller med. Det ska kännas rätt för en själv!

    Mma: Vad härligt att det är ett så omtyckt datum. Det gläder mig :)

    Kristina: Jag hoppas det :D Ojojoj vad vi ska ha kul!

    Lisa: Det kan jag förstå ;) Och det viktigaste är ju att det känns rätt för den som ska gifta sig. Det är ju en helt annat sak när man har olika trosuppfattning eller religiös bakgrund också. Jag tycker absolut att man kan gifta sig i kyrkan även om man inte är troende om man vill det, så länge det känns okej, Tack för tummarna!

    Solli: Tack! Ja, det är ju inte så att man kan berätta allt förstås. Samtidigt så är jag ju väldigt sugen på att dela med mig av tankar och planer. Ni kommer säkert att få reda på en hel del!

    Maja: Hihi, tusen tack, vi får väl se , men förhoppningsvis blir det väldigt fint, oavsett om det blir som vi trott eller ej.

    Mia: Ja, Sverige är ju inte den bästa platsen för planerade utomhusfester men förhoppningsvis löser det sig även om det skulle regna i brudkronan ;)

    Kramar till er alla!

    ReplyDelete
  10. Jag håller tummarna så hårt jag kan för den 14 augusti. Håller du tummarna för den 21 augusti, då jag tänkte sätta på mig bröllopsklänning och bli fru ?

    Härligt att ni kommit en bit på vägen. Bröllopsplaner är härligt, men också stressigt och mycket.

    Kram

    ReplyDelete
  11. Varken jag eller Freddis är troende men vi gifte oss i en kyrka ändå. Vi valde Sälens fjällkyrka eftersom den inte är så "kyrklig". Vi hade en underbar cermoni i hemlighet och inte alls speciellt "gudlig". Vi hade en underbar präst som såg sunt på livet :). Så visst kan man gifta sig i kyrka ändå. Men hade vi inte valt den hade det blivit på en strand på något varmt ställe :D. Kram kram

    ReplyDelete
  12. Hej sötis, det var absolut ingen kritik mot det du skrev. Jag tycker du skrev super. Jag menade bara att vi ville absolut inte ha kyrkbröllop men sen såg vi denna kyrkan och tyckte det ändå kunde vara ok. Så jag är helt med på din linje :D. kramilikram

    ReplyDelete
  13. Sandra: Åhhh vad underbart, helgen efter! Klart att jag håller tummarna!

    Linda: Absolut! Alla ska göra som de själv känner och tycker!

    Kramar

    ReplyDelete
  14. Underbart, det kommer att bli helt underbart! Jag vill själv också någon gång gifta mig utomhus!
    Många kramar

    ReplyDelete