Thursday, November 5, 2009

I AMsterdam



ska du till amsterdam?
ta ett rum på the times hotell
njut natten i mjukaste lakan och ljuvlig frukost i det lilla röda rummet
med utsikt över Herenkanalen

ta en tur ut till pols pottenbutiken
titta på de gamla båtarna och på vägen tillbaka
sväng inom biblioteket
åk högst upp och luncha på saluhallsvis med utsikt över staden

när du går genom jordaan och de pijp
titta in i varenda skyltfönster, upp på varenda balkong
ingen annanstans finns så mycket märkligt att se
när du tröttnat på smala gator, kanalvyer och shopping
se dig om i Vondelpark, ta en kaffe, klappa en hund

om det inte är tulpansäsong, stanna en stund vid ett blomsterstånd
ser ni damen i gul kappa som släpar på bokhyllan?
ta en tur kring loppisen på waterlooplein
köp något fint till en vän

ät en pannkaka med spenat och ricotta
stanna när du ser något roligt
gå in i alla underbart knasiga, häftiga, underliga butiker
gå på museum och dröm dig bort till en svunnen tid

det gjorde jag
tror bestämt jag åker dit någon gång igen

11 comments:

  1. Låter verkligen helt underbart- Amsterdam är helt underbart!
    Jag skulle gärna åka tillbaka flera gånger.
    Kram

    ReplyDelete
  2. Åh vad inspirerad jag blev att åka till Amsterdam. En perfekt liten miniguide :D. kram Linda

    ReplyDelete
  3. Jag blir helt tagen av din beskrivning, stämmer på pricken. Visst måste jag dit ännu en gång.
    Kramar
    Mamma

    ReplyDelete
  4. Jag vill också åka dit! Kram, ses i morgon!

    ReplyDelete
  5. Det går lite i perioder det där med min reslust... På sistone har jag nöjt mig väldigt bra med Sverige och det som ryms inom våra landsgränser. Dessutom har jag blivit påverkad av det här med att våra flygresor påverkar klimatet (men några semesterresor är inte lika farligt som alla affärsresor tänker jag också).

    ...men det slår aldrig fel att jag blir sugen efter att ha läst din reseberättelse! :)

    ...och så skulle jag vilja ha dig som ressällskap också ;)

    ReplyDelete
  6. Jeg er også helt vild med Amsterdam, og tager gerne tilbage!

    ReplyDelete
  7. Oj vad du är ute och reser!! Amsterdam, ja dit har jag aldrig varit minsann. Men jag noterar dina tips här och hoppas att jag får åka dit snart! :)

    GRATTIS kära du i efterskott!! Härligt att fira sådana trots allt... festligt och mysigt!

    Kram Jenny

    ReplyDelete
  8. Har alltid älskat Amsterdam och Holland, men aldrig varit där, skrev flera skolarbete om landet redan på mellanstadiet... Kanske dags att se till att ta sig dit, nu har jag ju de bästa tipsen för en lyckad resa :)

    Hoppas du haft en skön lördagkväll

    Bella

    ReplyDelete
  9. Jag som aldrig riktigt tänkt på att åka till Amsterdam blev ju riktigt sugen nu! Och jag flyr gärna undan från vintern redan nu. Jag har redan börjat räkna ned till våren, fastän herr Fräken ifrågasätter det vettiga i det.. det lär nämligen vara väääääldigt länge dit. Men sommaren inom mig ska icke förvissna! ;-) (se framför dig hur en blåfrusen nävE darrande sträcks upp mot skyn och hytter!)

    Det är ju inget TVÅNG att kommentera hos mig! Hinner man inte så går det bra också att "bara" titta in och läsa. Jag har förstått att du har mycket i kalendern nu, så då vill jag ju inte vara den som är där och säger hörruduru, vart tog du vägen?! ;-)

    ReplyDelete
  10. Ellinor: Eller hur? Jag med, jag är säker på att jag kommer att återvända.

    Linda: Vad bra att du tyckte det, det är det jag gillar så mycket med bloggarna (bland annat) alla tips och idéer!

    Mamma: Eller hur? det är verkligen en ljuvlig stad och vi kommer definitivt att återvända!

    Jess: Kanske något för era årliga utflyckter?

    Annika: Jag åker gärna på resa med dig om reslusten skulle falla på ;)

    Sascha: Eller hur, jag kan bara hålla med :)

    Julie: ja, det är definitivt en stad man kan besöka och återbesöka!

    Jenny: Tack så mycket för gratulation. Ja, jag älskar verkligen att resa och jag försöker att komma iväg på ett par resor om året, en del korta, som till Sthlm tex och en del längre. När jag inte reser blir jag rastlös och otålig. Jag tycker inte om att känna mig fast på ett och samma ställe för länge. Helst skulle jag nog även vilja bo lite på de olika platserna också men det finns ju en del som försvårar det så jag reser istället. Dessutom passar vi på nu när vi har jobb och bor billigt men inga barn.

    Bella: Kul att du gillade tipsen! Jag tycker definitivt att du ska besöka Amsterdam, det är en fantastiskt stad: Om du åker så ger jag dig gärna fler tips när det blir dags!

    Fröken Fräken: Nej, det har du rätt i förstås, man måste inte alltid kommentera men när eftersom jag brukar göra det så kände jag att jag ville säga varför jag inte gör det så mcyket längre.

    Åh, du borde verkligen åka till Amsterdam, snacka om undrbara loppisar och antikaffärer vart du än vänder dig! Jag tror du skulle älska det, och dessutom kunde man fortfarande gå utan jacka vissa soliga dagar. det du ;)

    Kramar til er alla!
    Emelie

    ReplyDelete