Friday, October 9, 2009

Inte Dylan och inte Tranströmer


Mina svensklärare har under hela min skoltid gjort stort rabalder av dagen då nobelpristagaren i litteratur utses. Idag var det min första gång att vara yrkesveksam svensklärare när ovan nämnda pris utdelas och jag förberedde mig för att komma in i klassrummet med ett leende på läpparna och fråga mina elever: "Vet ni vem som fick nobelpriset i litteratur?" tills jag fick reda på att det var Herta Müller som var den lyckliga. Herta Müller är med all säkerhet en fantastisk författare och och oj vad kul att det är en kvinna, men herregud, jag har aldrig hört talas om henne! Jag är ledsen, synd och skam, men jag kunde inte stå och orera om hennes talang inför mina elever när jag inte vet ett jota.

Dessutom måste jag med svansen mellan benen erkänna att jag inte låtit mig imponeras av särskilt många nobelpristagare på senare år. Jag minns inte ens särskilt många, den senaste jag tyckte var kul var Dario Fo och det är ju hundra år sedan, eller åtminstone 10? Visst finns det fantastiska nobelpristagare genom tiderna, som Selma Lagerlöf, Samuel Beckett och Albert Camus och underbart pretentiösa Sartre som tackade nej, men de flesta som fått den äran under min medvetna livstid har gått ganska obemärkt förbi, trots att jag har tagit mig genom både den ena och den andra för att det tillhör den förbenade allmänbildningen när man är språklärare. Men visst ska jag läsa Müller, det kan ju definitivt finnas någonting här.

4 comments:

  1. Jag tycker att detta verkar vara en ganska allmän reaktion, att ingen egentligen vet vem denna fru Müller är, men någonting stort måste hon ha gjort för att få detta pris. Ska bli spännande att läsa något av hennes verk.
    Kram

    ReplyDelete
  2. Har inte läst någonting av henne, men man blir ju nyfiken.

    ReplyDelete
  3. Skönt att höra att jag inte var ensam om att inte veta vem hon är. Men jag är nyfiken pa hennes böcker nu!

    Misslyckades helt med kollaget med bilder fran Krakow, fattar inte varför de blev sa sma! Har inte riktigt haft tid att fixa det, ska försöka nu sa far du titta in igen imorgon. Det är en riktigt fin stad.

    Stor kram fran Lisa

    ReplyDelete
  4. Ellinor: Ja jag förstod ju det senare att det faktiskt inte bara var jag som var bakom flötet. Skönt att höra!

    Sascha: Eller hur, när man nu ska hinna...

    Lisa: Ja jag är verkligen nyfiken men har en alldeles för hög hög med böcker som väntar, suck... Ser fram emot fler bilder!

    Kramar

    ReplyDelete