Friday, October 23, 2009

Tropikariet


Har ni vägarna förbi Helsingborg i helgen? (Eller en annan dag). Passa då på att njuta en stund bland alla djur på det fina Tropikariet. Tropikariet är privatägt vilket säkert bidrar till den härliga känslan av att man på riktigt är på besök "hemma" hos djuren. Många av djuren rör sig fritt bland besökarna, till exempel lemurerna och lejontamarinerna. Andra som svarta änkan, trubbnoskrokodiler och svartfenade hajar återfinnes i tryggt förvar bakom glas. En av tropikariets höjdpunkter är de coola bladskärarmyrorna. Dessa skördar blad som väger många gånger deras egen vikt och bär dem i käftarna flera tiotalsmeter genom plaströr som emellanåt löper helt lodrät uppåt. Det är också det enda djuret förutom människan som odlar sin egen mat!

4 comments:

  1. Fina bilder! Ser också fram emot att träffas i morgon!
    sv:Gullan Bornemark sjunger så!!

    ReplyDelete
  2. Låter gott med vita brownies. Vill du dela med dig av receptet.
    Ha en härlig helg!
    Kram Kristina

    ReplyDelete
  3. Låter riktigt spännande. Ska komma ihåg detta nästa gång jag besöker staden.
    Kram

    ReplyDelete
  4. Jess: Tack :)

    Kristina: Är du säker på att du kommenterade rätt? Jag kan int eminnas att jag bloggat om vita brownies? Även om jag förvisso bakade sådana häromdagen...

    Ellinor: Det tycker jag!

    Kramar Emelie

    ReplyDelete