Sunday, September 20, 2009

Vampyrer och spioner?

Förra helgen var vi hemma hos min syster och hennes familj. Erik och jag är lite insnöade på vampyrer för tillfället tack vare underbara True blood och det verkade vara en kul idé att leka vampyr med min systerdotter som är fem år. Erik visar tänderna och väser och jag säger till lilla L:

- Visste du att Erik är vampyr?
- Är han? säger L

Efter en liten paus säger hon

-Jag är sådan där tjur eller oxe eller vad det heter.

Här fattar ni säkert vad som händer men jag satt som ett frågetecken. L fortsätter:

- Farmor är spion!

Någonstans här går det upp ett ljus och jag fattar när hon fortsätter:

- Och mamma är stenbock

Inte så lätt att säga skorpion när man är fem år och tjur eller oxe, nej hur ska man kunna skilja på de två? Det där med stärntecken är ju inte helt självklart.

13 comments:

  1. Hahahaha! Jag vill också vara vampyr! ;)

    ReplyDelete
  2. Kom in via Jess. Ha, ha, ha... Är inte alls insatt i vampyrer, men myntet ramlade ner vid stenbocken.

    ReplyDelete
  3. Nej, det är minsann inte så lätt att hålla isär alla begrepp när man är liten :)

    Vilken fin blogg du har! Kram

    ReplyDelete
  4. Hihi, åh så sött! Jag har umgåtts med en god väns två små barn i helgen och de är ju så underbara de små liven! :)

    Roligast/mest skräckninjagande var igår när lilla My, två och ett halvt följde med mig in på Löplabbet. Hon sprang omkring lite på måfå och gömde sig bland klädställningarna men... rätt som det är så ser jag i ögonvrån hur hon står på ett test-löpband och vrider på ratten och småbenen börjar springa, fortare och fortare och jag får kasta mig genom butiken och lyckas precis gripa tag i henne just som hon är på väg att fara i väg med världens fart... Ratten stod då på 12 km/h och det är betydligt fortare än vad jag springer! ;)

    Tror vi har en blivande löperska där :)

    ReplyDelete
  5. Hihi vad sött. Det är klart inte lätt att skilja på ;). Kram

    ReplyDelete
  6. Haha, underbart! Vissa kommentarer som barn fäller önskar man att man kunde spara för all framtid.
    Kram

    ReplyDelete
  7. Ok, då är du också spion.
    Jag har skrattat länge nu
    hälsar L:s mormor som också är
    tjur eller oxe.

    ReplyDelete
  8. Så jättegulligt! Kanske skulle jag kunna vara prinsessa i det sammanhanget?

    ReplyDelete
  9. Haha....åh sicken underbar icke-logik:) Där fick jag mig veckans första riktiga leende på läpparna. Speciellt som jag får vara spio...det är ju cool värre:)

    Tack för din fina kommentar....det var en fin dag men lika fel för det.

    kramar

    ReplyDelete
  10. Vad gulligt!! Det vore nat, att vara vampyr. ;)

    Tack för dina härliga kommentarer!! Good to have you back ;)

    Stor kram Lisa

    PS. Det klart att du oxa ska fa prinsessdrömmen! Den är du värd.

    ReplyDelete
  11. Lilla L ha trummat på allt sedan ni var här!
    Det funkar!!!
    Kram
    e

    ReplyDelete
  12. Jess: Eller hur, så jäkla coolt!

    BP: Välkommen hit, än om det var en engångsföreteelse. Jag var inte smartare ju, inte fattade jag vad hon menade förrän vid stenbocken jag heller!

    2barnsmamman: Tack så mycket! Och välkommen hit! Eller hur, man förstår lätt att det blir fel, vad är egentligen stjärntecken liksom?

    Annika: Visst är det så mycigt med barn. Haha, fy vad roligt att du fick rädda henne från löpbandet, jag ser det framför mig som en tecknad film!

    Fröken Isaksson: Eller hur! Inte lätt att förstå en så knasig sak som stjärntecken!

    Ellinor: Ja, båda mina systrar skriver ner sådana saker som deras barn säger, det är en superbra idé tycker jag! (Hrm, visserligen skriver min kille ner roliga saker som jag säger också, vet inte vad det säger om mig, haha!)

    L's mormor: Jag tycker det är rätt coolt att vara spion, men tjur, är inte det lite maskulint? Hihi ;)

    Anne: Ja det tycker jag absolut! Vi kör på det, helt nya stjärntecken till alla. Det är faktiskt på tiden vi förnyar oss, prinsessor, vampyrer och spioner är det senaste!

    Maja: Usch jag förstår det. Eller hur är det underbar logik? Så du är också spion? Coolt, då är vi två :)

    Lisa: Hihi, vi får hoppas :) Ja visst är det coolt med de nya stärnteckenen, haha! Tusen tack, det är härligt att vara tillbaka, hoppas det funkar!

    Elisabeth: Haha, världens bästa barnprogram, vi köra mer trummor nästa gång. Det funkar!

    Lina: Eller hur :)

    Stor kram till er alla!

    ReplyDelete