Tuesday, September 1, 2009

Kvinnorförakt?

Jag åt precis lunch med två kollegor och en diskussion om vegetarism var på tapeten. Det märkliga var nu att samtalet inte verkade inbegripa alla parter på ett likvärdigt sätt utan såg istället ut som följer. Jag och person 1 pratar med varandra men person 2 är bara halvt med i samtalet. De få gånger som person 2 säger något, vänder sig denne till person 1, som liksom person 2 är en man, och tilltalar denne utan att en enda gång titta på mig. När vi efter en stund byter samtalsämne börjar person 1 och 2 prata med varandra. Jag inflikar något, direkt ställt till person 2, som då utan att titta på mig, på ett syrligt sätt meddelar att jag har fel. Är det bara jag eller osar det kvinnoförakt?

9 comments:

  1. En man som inte klarar av starka kvinnor! Stackare!
    Kram mamma

    ReplyDelete
  2. Kanske inte kvinnoförakt, vet bara inte hur han ska uppföra sig i närheten av en vacker och intelligent kvinna! Det är han som har problem! Kram

    ReplyDelete
  3. Jess sa det himla bra tycker jag!

    Har upplevt lite samma sak här i Polen bland alla affärsnissar. De tar förgivet att jag bara gar hemma och latar mig hela dagarna, och när mannen papekar motsatsen sa ignoreras det helt. Jag ska bara vara tyst och le.. Väldigt irriterande!

    Stor kram till dig!

    ReplyDelete
  4. han kanske hade behövt gå på det där ämnet som kallas social kompetens nuförtiden i skolan.

    ReplyDelete
  5. Vissa människors uppförande går inte att förklara och det tar alldeles för mycket energi över att grubbla på det också. Tycker mest synd om person 2 som aldrig verkar ha lärt sig att respektera människor.
    Hoppas att det vid nästa lunchtillfälle bara blir du och herre nummer 1 vid bordet.
    Kram

    ReplyDelete
  6. Lina: Ja eller hur!

    Petra: Ja, förmodligen. Det är så man får tänka men man blir ju så paff!

    Mamma: Ja verkligen!

    Jess: Haha, ja så kanske det är men han borde vara van. Det finns gott om vackra kvinnor på vår arbetsplats!

    Lisa: Jag kan verkligen tänka mig att sådana saker blir mycket mer påtagliga i ett land som t ex Polen. Lite av grjen tror jag är att man är så ovan vid att någon i Sverige "vågar" sätta sig emot vad som anses politiskt korrekt. Så är det ju inte alls i många andra länder. Där kan det ju vara helt okej att vara mansgris tyvärr!

    Anna: Eller hur!!

    Rick: Eller livskunskap kanske ;)

    Ellinor: Jag håller helt med. Jag tänker inte grubbla mer på det, tyckte mest att det var anmärkningsvärt och lite smålustigt. Men du har helt rätt i att det är synd om honom.

    Kramar till er alla!!
    /Emelie

    ReplyDelete