Tuesday, August 4, 2009

Lysande utsikter


Det finns en del kända utsiktsplatser i San Francisco. En av de är Coit Tower, ett torn längst upp på Telegraph hill varifrån man ser mer eller mindre hela staden. Jag begav mig dit upp och stannade på vägen för att ta ett par bilder. Dessa tre är tagna ungefär halvvägs upp. Ytterligare en bit upp, vid foten av tornet blir man om möjligt ännu mer slagen av skönheten i dessa vyer och vid det laget är man riktigt förväntansfull över hur det kommer vara när man åkt upp till toppen. Jag kan säga att det blir inte bättre än så här. Mitt heta tips är att spara de fem dollar det kostar att åka upp och därmed slippa köa i 20 minuter. Ta ett varv krig tornet och njut en stund i solen i stället. Längst upp är blåsigt, kallt och inte bättre utsikt än så här:


Om man vill se ännu mer och har lust att anstränga sig så är Buena Vista, en park belägen högt upp på en kulle, stället att besöka. Om man inte redan är trött när man vandrat upp för hela Hayes street förbi Alamo Square och vidare neråt, så lovar jag att man blir det när man klättrat upp för de vindlande stigarna och sporadiska trappstegen som leder upp till toppen av kullen.

Men det är så värt det för att få se det här.

På en bänk mer än halvägs upp fanns den här fina skylten. Naturligtvis satte jag mig för att vila.

Dessutom ser jag ju ganska nöjd ut trots ansträngningen (även om det är hiskeligt svårt att ta foto på sig själv med en systemkamera).

6 comments:

  1. Tja, visserligen ser jag ut över två hamnar från terrassen på jobbet.. men det kommer att kännas mindre galmouröst nu!!
    Måste säga att du sannerligen är ute och gör saker på din semester. Inget bara ligga i solstolen inte.

    För mig är det ju sådär att bara jag får göra det jag vill och har lust med så känns det som om jag får vila och slappna av.. har kanske svårt att inordna mig så som man trots allt måste göra på jobbet..?

    Okejrå, du fååååår väl ha skinnjacka då! ;-)Herr Fräken hejar på dig för övrigt, hans skinnjackesamling börjar bli väl stor. Jag försöker sätta stopp, men det är inte lätt när man själv köper tyger i parti och minut (dock är tygerna bra mycket billigare än skinnjackorna..)

    ReplyDelete
  2. Åh Emelie så UNDERBART ni/du verkar ha det over there! Vad glad jag blir!

    Du har självklart en stående inbjudan till Norrköping men jag föreslår att vi avvaktar lite så att alla intryck från SF får lägga sig lite först ;) hihi...

    Vad roligt med så många roliga och läckra inlägg. Jag älskar att läsa om dina resor!

    Njut nu fullt ut av semestern! :)

    Kramar!!!

    ReplyDelete
  3. Vad fint det ser ut! Vad härligt att ha så gott om tid att vandra runt och se allting. Vilken lyx att vara själv och ta det i sin egen takt!!

    Kram
    e

    ReplyDelete
  4. Åh älska S.F! Ni kanske borde stanna kvar...:) så vi får forts njuta menar jag...

    ReplyDelete
  5. Sascha: Ja eller hur, här är så vackert!

    Annika: Vad kul att du tycker att läsningen är givande, det är ju alltid roligare om någon annan har behållning av det man skriver också :) Jag lovar att inte jämföra Norrköping med SF om jag kommer :) Kramar

    Elisabeth: Ja eller hur, den möjligheten har man ju inte så många gånger i livet eftersom man ofta har någon att ta hänsyn till men det är härligt att vara helt själv emellanåt. Kram

    Mia: Ja, jag önskar nästan att vi skulle stanna kvar men snart är det hem och börja jobba. Vuxenliv nästa, för första gången i mitt liv...

    ReplyDelete