Saturday, July 25, 2009

Äntligen semester...eller?

Fem timmar kvar tills det är dags för mig att ge mig på min efterlängtade amerikaresa. Jag trodde att jag tänkt på allt vid det här laget, som till exempel att ta med passet och bokningsnumret. Jag har ju till och med, efter många om och men, några öl och en massa choklad, packat min resväska full av alldeles för mycket kläder, skor, handväskor andra förnödenheter inför tre veckor på andra sidan Atlanten. Men så visar det sig att det ju är så oändligt mycket mer jag skulle ha tänkt på! Man ska tydligen, om man är en van och ansvarsfull resenär ha gjort märkliga saker som att kopiera sitt pass, ringt sitt försäkringsbolag och kollat vilken reseförsäkring man har (jag visste tills för ett par timmar inte ens om jag hade någon...) och så ska man ju såklart ringa flygbolaget i god tid och meddela att man behöver specialkost. Behöver jag säga att jag inte har gjort något av allt det där? Det kommer att vara en mycket hungrig Emelie som staplar ur planet på Newark på måndag morgon. Nåja, jag får väl se om jag kan smuggla med någon macka i handbagaget.

Fast det är klart i nuläget är jag nöjd om jag bara kommer fram överhuvudtaget, är mycket orolig över allt som kan inträffa på vägen. Som en gammal nojig tant. Det märks att jag bott i Sverige alldeles för länge, alternativt rest på tok för lite. Jag som varit ganska lugn i flera veckor börjar nu oroa mig för allt som oroa mig kan. Inte bara för huruvida planet kommer att lyfta och landa, jag kommer att kunna ta mig till New York utan att bli rånad eller gå vilse eller hur jag sen ska hinna tillbaks till flygplatsen innan det är dags att lyfta igen. Nej, jag oroar mig även för hur det ska bli när jag kommer hem (!). Tänk om jag är alldeles jetlagad när jag ska börja jobba? Tänk om jag inte kan någonting? Tänk om det inte alls var den 17 augusti som jag börjar på nya jobbet utan en vecka tidigare? Ja, ni fattar...Nu ska jag sova ett par timmar och se om natten förmår göra underverk. Godnatt!

2 comments:

  1. Vid det här laget är du nog redan på väg, men jag önskar dig en trevlig resa i alla fall!
    Jag är övertygad om att allting kommer att gå bra. Du får gärna lämna ett litet livstecken nästa gång du har tillgång till en dator ;)
    Kram

    ReplyDelete
  2. Känner igen mig. Du får också lyda Ps råd. Oroa dig när det finns anledning, inte innan! Kram

    ReplyDelete