Thursday, July 30, 2009

Painted Ladies

Ni vet de där typiska, typiska San Franciscohusen som man ser i många filmer och serier (vem har inte suckat åt den hopplösa idyllen i introt till Full house). För er som inte varit här kan jag bara berätta att de söta gatuhusen i bästa viktorianska stil är precis lika frekventa på de backiga gatorna som man på film vill låta påskina.

Den viktorianska arkitekturen är baserad på den stil som var på populär under drottning Victorias regeringstid i England. I USA byggdes de flesta mellan 1850 och 1915. Originalen var ofta målade i jordnära färger men har senare omsorgsfullt målats i regnbågens alla färger och därefter fått namnen painted ladies.

Vid jordbävningen 1906 som ödelade stora delar av San Francisco och som också uppskattningsvis gjorde en tredjedel av stadens invånare hemlösa, förstördes även många av de här husen. Nybyggnationen av desamma fortsatte dock under början av 1900-talet men kom då att kallas edwardianska efter Edward som tog över efter Victoria 1901.

Den här gatan heter Steiner Street men kallas också för "postcard row" och ligger vid Alamo Square. Inte så svårt att förstå varför. Känner ni igen raden från Huset fullt?

12 comments:

  1. Åh vilka underbara hus!! Ser nästan ut som små sockerbitar där på rad :) Vilken härlig stad det är San Francisco, dit hade jag gärna åkt vid tillfälle!

    Fick du med dig några fina saker hem då? *ler*

    Kram Jenny

    ReplyDelete
  2. Åh ja bara älskar dessa hus, så vackra!
    Hoppas allt är bra med dig.
    Kram Madde

    ReplyDelete
  3. Painted Ladies är väl en av de saker som kännetecknar staden mest. Roligt att få se dem i verkligheten.

    Hoppas att allting är bra med dig annars och att du njuter av tillvaron.

    Kram på dig

    ReplyDelete
  4. Jag blev ocksa förvanad att de inte bara var en liten gata eller nagra hus utan att de faktiskt finns massor i flera kvarter över hela SF. Staden ser ut som pa film, vilket nog ar ganska ovanligt!

    härligt! För mig är det London nasta....

    ReplyDelete
  5. Häfigt! Jag (eller rättare sagt, vi) följer din resa med spänning, det vet du! Stora kramar från M, T o lilla Dimpel!

    ReplyDelete
  6. Det hus genkender jeg! Jeg var kæmpe fan af den serie:-)
    Jeg er hjemme igen efter en vidunderlig campingferie med min bedste veninde. Vi har virkelig haft det så godt! Nydt naturen og livet - herligt!
    Nu bliver det en skøn løbetur!
    Tusind tak for dine søde kommentar hos mig!
    Stor kram

    ReplyDelete
  7. Jag VILL HA ett sådant hus!!!! De är helt underbara!!! Kramar

    ReplyDelete
  8. Vilka dockhus, tänk att få inreda ett sådant!!!

    Dd rapport: "Teaklampa" med röd skärm & 2 vinröda håriga kuddar= Borta för alltid. En sten har fallit från mitt hjärta:-) haha!!!

    ReplyDelete
  9. haha, där har jag varit. stått på exakt samma plats! älska S.F!

    ReplyDelete
  10. Fröken Isaksson. Ja, eller hur, så himla söta!

    Jenny: Ja du måste absolut besöka SF om du får chansen endera dagen, det är fantastiskt här! Jag kommer att vara här i två veckor till så nog kommer det att följa med en hel del hem. Lovar att blogga om alla inköp sen också (Hrm, får kanske köpa en väska till...)

    Ellinor: Ja det var riktigt coolt att få se att SF ser ut i verkligheten precis som på film :) Jag njuter allt vad jag kan!

    Bella: Ja det är verkligen häftigt att upptäcka att allt är bättre än vad man trodde :) Härligt med London också, det är en stad jag vill se mer av!

    Julie: Haha, ja jag kollade också på den serien så himla kul att se det i verkligheten! Vad underbart det låter med campingsemester och bara du och en väninna, så mysigt! Kram

    Jess: Alltså du kommer att dö när jag berättar hur det ser ut inuti de där husen. Jag önskar att jag hade kunnat ta foton men det kändes lite dumt hos Eriks arbetskamrater men ojoj, snacka om idyll, amerikanska lantkök, breda fönsterbrädor man kan sitta på och öppen spis....suck!

    Madelene: Ja visst är de underbara! Ja jag har dte riktigt bra, fattas bara annat! Kram

    M, T och D: Vad kul att ni hänger med här på bloggen, stor kram till er alla!

    Elisabeth: Hahaha, är det sant?? Den lampan! Herregud, vilken lättnad :) Och håriga kuddar på köpet också, nu fattas bara de 4 meter långa gardinerna och de där vattna-själkrukorna ;)

    Skoja att man hade velat inreda ett sånt! Idag har jag faktiskt varit inne i ett och de är lika underbara på insidan! Kram

    Mia: Haha, vad kul, visst är SF underbart? Jag måste få lite bra tips av dig m LA också, vi ska dit nästa vecka! Kram

    ReplyDelete
  11. Jag känner igen känslan från när jag var i London och gick och fascinerades över att det verkligen fanns "engelska radhus" och vad de nu kan kallas med vackra vita fasader och svarta trappor osv. Det där ser verkligen ut som på film! Otroligt roligt att se :)

    Du är så duktig att berätta om SF med historia och allt! :) Uppskattas!

    ReplyDelete