Tuesday, July 28, 2009

Första San Franrapporten


Efter en välbehövlig sovmorgon vaknade jag igårmorse upp i denna för mig helt nya stad. Det visade sig att jag skulle behöva tillbringa betydligt längre tid på Newark än vad jag hade tänkt mig då planet blev tre timmar försenat på grund av väderförhållanden, vilket tydligare är mer regel än undantag när det gäller inrikesflygen här. Detta medförde att det var en väldigt trött Emelie som efter 32 vakna timmar, med undantag för de gånger jag lyckades slumra till på det iskalla planet från NY till SF, som stapplade ur taxin för ett kärt återseende av min Erik klockan 4 på morgonen lokal tid. Stärkt av en god morgons sömn, en cream cheesebagel och en god kopp kaffe lämnade jag dock vid middagstid vårt coola hotell för en promenad.


För att ta sig ner till stan måste man alltså först ta sig igenom de något skumma kvarter som vårt hotell är beläget i och det måse göras med precision. Jag fick noggrana instruktioner om vilka gator som är gåbara och inte och det var med nervösa och kanske lite för snabba steg som jag tog mig ur Tenderloin medan jag försökte se likgiltigt världsvan ut. Gissa om jag fick panik när jag plötsligt befinner mig på en av gatorna som var förbjudna? Med darrande hand slår jag Eriks nummer och piper i falsett Jag har gått vilse! Han bara skrattar såklart, för till skilland från både sina arbetskamrater och guideboken är inte Erik rädd för någonting och allra minst några hemlösa och pundare som han uttrycker det. Nej allt gick bra och med lite guidning var jag snart på rätt spår igen.


På vägen ner mot Embarcadero där samtliga av dagens foton är tagna eftersom jag inte lyckades få upp kameran innan dess, gick jag genom Chinatown och North beach och kunde inte låta bli att tänka på hur snabbt omgivningen tuntomkring mig skiftade. Från skitiga slumkvarter till ett Kina i miniatyr vidare till områden där fashionabla viktorianska bostadshus låg längs de karaktäristiska backarna som hur man än vänder och vrider på det är otroligt häftiga. Man kan stå längst upp och känna det som att man är på väg ut för en svart skidbacke och då plötsligt kommer en buss förbifarande och störtar ner mot den vackra horisonten.


När jag slutligen kom ner till Pier 39 som är ett av de mest turisttäta områdena här blev jag snabbt mätt på den plastiga stämningen men stannade för att beundra och fotografera Alcatraz (ovan) innan jag fortsatte hela kuststräckan bort. Snart kom jag bort till saluhallen Market place. Där inne hittar man verkligen allt man kan önska sig av råvaror och andra närproducerade och importerade produkter. Ett riktigt mecka för matälskaren och jag kan varmt rekommendera att gå dit och njuta av utbudet av grönsaker, choklad, oljor, kött, kaffe och mycket, mycket mer. Liksom det mesta i denna inom miljömedvetenhet långt framskridande stad var det mesta ekologiskt.


Överallt finns återvinningskärl och på alla sätt andas San Francisco medvetenhet. Varenda plastglas eller pappermugg är märkt på det här viset och överallt garanteras att råvarorna som används är helt "organic". Inte heller är det svårt att hitta vegetarisk mat till min stora förtjusning.

Idag ska jag ge mig av till västra änden av staden och undersöka hippiekvartern runt the Haights. Ha en underbar dag eller sov gott kanske är mer på sin plats i Sverige.

9 comments:

  1. Vad kul att läsa! Ser fram emot mer intressant läsning om SF! Ha det bäst! Kram syrran

    ReplyDelete
  2. Det låter som ett roligt äventyr! Johanna hälsar också.

    ReplyDelete
  3. avundsjuk! Vill också vara där. Ser häftigt ut. Kul att höra att där finns så mycket ekologiskt.Sista polon är såld:-) Kram e

    ReplyDelete
  4. Underbart. Det ser verkligen jätte vackert ut. Är så avundsjuk på dig som får möjlighet att göra denna resa. Ska dock försöka minnas så mycket så möjligt av allt det du skriver utifall även jag en dag skulle komma till denna vackra stad (ett måste).
    Kram

    ReplyDelete
  5. Åh så härliga bilder du tagit.:-)

    Joo, vi bor precis så där.:-D
    Här har vi ordning och reda men ett väl använt hem.;-)
    Kramis

    ReplyDelete
  6. Elisabth: Ja det är en riktigt häftig grej med SF att det finns så mycket ekologiskt, tom på hamburgerhak står dt på allt att det är återvinningsbart :) Haha, två polotröjor mitt i sommaren men ingen sm köper shorts...vad händer egentligen? Vi har förresten hittat en grej som vi tycker att ni ska ta in. Ska visa när vi kommer hem! Kram Em

    ReplyDelete
  7. Härligt! Vill också till San Fran :-)

    ReplyDelete
  8. Vad härligt det låter, och tur att du klarade läskiga kvarteren :). kram

    ReplyDelete
  9. Vad härligt det later! Och vad skönt att du kom fram ordentligt även om det var kallt och blev försenat.

    SF later verkligen spännande! Skulle helt klart vilja aka dit. Ser fram emot att lära mig mer under din resa!

    Stor kram Lisa

    ReplyDelete