Sunday, July 26, 2009

Central park


Mitt första Usainlägg från inte mindre än vackra Central park. Jag hittade snabbt en plats på gräset i skuggan av träden där jag nu kan vila mina trötta fötter och min ännu mer åtgångna rygg. Efter min tid i Paris finns det för mig nämligen bara två sätt att ta sig runt i en storstad, till fots eller om tvunget, med tunnelbana. Efter att ha landat på Newark i god tid, tillika mätt och belåten eftersom världens bästa kille hade ringt och ordnat med veggomat till mig, tog jag mig an utmaningen att ta mig in till Manhattan. Det visar sig vara en väldigt lätt stad att ta sig fram i på många sätt och snart var jag inne på Penn Station. Därifrån promenerade jag ner till Greenwich village som fått flest röster på ställe man bör besöka om man bara är i NY en dag och jag är INTE besviken. Även jag är numera officiellt helsåld på denna charmiga, mångfacetterade och pulserande stad och jag kan lova att jag ska åka tillbaka. Med mer tid. Och helst inte mitt i sommaren. Och kanske med sällskap. Även om jag gillar att ströva omkring i min ensamhet och bara uppleva. Det är en speciell känsla.

10 comments:

  1. Åh, vad härligt. Kul att du hann med lite i storstaden. Och kanske ännu mer? Jag och Jon följer dina äventyr med spänning :-)
    Kram fina vän

    ReplyDelete
  2. Jag vill också till the USA!!!! Kram

    ReplyDelete
  3. Vad skönt att du tog dig in till NYC utan problem, hoppas det går lika bra på andra hållet:-) Nu förstår du också att när man en gång varit i NYC så måste man tillbaks. Puss!

    ReplyDelete
  4. Skönt att höra att resan gått bra och att du fått möjlighet att uppleva en del av NY.
    Hoppas nu att fortsättningen av din resa blir minst lika bra den. Ser fram emot dina uppdateringar.
    Kram

    ReplyDelete
  5. Ja, Central Park var nog bland det bästa i hela staden. Visst är den en cool stad, men jag hade lite svårt med de otrevliga människorna. Kanske bara hade otur med, finns säkert trevliga där med...

    Annelie

    ReplyDelete
  6. Lucky you! Manhattan är verkligen the place to be! LÄngtar dit minst en gång i veckan. Kramar

    ReplyDelete
  7. Elisabeth: Hej! Vad kul att få kommentar från dig! Ja jag måste ABSOLUT åka till NY igen. det finns ju så otroligt mycket att se. Men kanske inte mitt i sommaren nästa gång :) Kramar

    Annelie: Jag har nog haft en väldans tur för nästan alla jag har mött hitintills, både i NY och SF har varit otroligt trevliga och hjälpsamma men så är det ju, det beror på vem man stöter på! Kram E

    ReplyDelete
  8. Oj vad du hunnit med att rapportera från din resa innan jag ens hunnit inse att du redan var på väg.. Spännande! För hemma finns kvar vet du.. (även om SF är molningt) och då börjar ju ett nytt äventyr för dig.

    Kan hända att du har rätt med det konstnärliga, fast i såna fall på ett undermedvetet plan.

    Visst är det en alldeles speciell känsla att gå på upptäcksfärd på egen hand. Man känner sig mindre som turist när man går omkring själv i en storstad. Såklart det är jätteroligt att dela allt också förstås men jag är övertygad om att du hade en underbar dag i NYC! Ditt inlägg fick mig att tänka tillbaka på de gånger jag gått på Manhattans gator.
    Den gången jag och bästa vännen gick från Battery Park i söder till 40:e nånting gatan. Den gången i maj när jag bestämde mig för att inte åka hem till Sverige utan att ha åkt inlines i Central Park, eller de gånger jag köpt lunch på en deli, tagit mat i en plastlåda - vägt, betalat och tagit med till parken...

    Ta det försiktigt på gatorna i San Fransisco och ha en fortsatt härlig och spännande semester!
    Ät a lot of cream cheese bagels for me!

    Kram

    ReplyDelete
  9. New York är bäst ingen protest!

    ReplyDelete
  10. Jonatan: Hej, vad kul att du tittar in, visst är NY ngt alldeles extra!

    ReplyDelete