Monday, June 29, 2009

Skånska tips - Kabusa

Jag tänkte skapa en ny rubrik här på bloggen med tips om vad man kan göra för utflykter i Skåne. Jag har ju redan en rubrik som heter Mitt Malmö, under vilken ni kan hitta tips på sevärdheter, kaféer, restauranger, butiker och annat i Malmö, men om ni har vägarna förbi Skåne så finns det förstås mycket mer än Malmö.

Först ut Kabusa, på Österlen. Kabusa är ett litet ställe som kanske är mest känt för sin konsthall som så klart ska besökas vid tillfälle.

I denna oas ligger Ulla och Gunnars underbara lilla antikaffär Naeslund Antikviteter som är väl värt ett besök. På sina resor till Frankrike hittar dessa duktiga antikförsäljare vackra gamla ting, mestadels från 1700- och 1800-talen som de sedan säljer i sin lilla butik. Här hittas de sommarhalvåret men på vinterhalvåret flyttar butiken till Gamla Väster i Malmö. När man ändå är där kan man gå en runda runt huset och titta på de vackra omgivningarna.

I närheten av Kabusa ligger även underbara lilla kafé och butik Olof Viktors där man kan äta en fin lunch som denna, bestående av foccacia med kräftstjärtar serverad med den godaste äpplemust och latte man kan tänka sig.

Fler bilder från Kabusa, bara för att jag inte kan låta bli. Men faktum är att det hade kunnat vara i princip var som helst på Österlen, det är bara att ta bilen, bussen, tåget eller cykeln och åka runt och upptäcka och njuta av detta landskap.

Hem till mig fick denna ljuvligt söta lilla stol följa med och visst passar den fint brevid den klassiksa componibilin? 1800-tal möter 1960-tal och ljuv musik uppstår. Stolen var en examensgåva från min fina Magnus och jag blev kär vid första anblick. Fast ännu bättre kommer den förstås att göra sig i vår framtida sekelskiftslägenhet brevid en kakelugn...

11 comments:

  1. Undebart! Älskar att blanda stilar och årtal :). Kram Linda

    ReplyDelete
  2. Fina bilder! Härlig gammal stol, hade passat hos mig! ;) Kram

    ReplyDelete
  3. Åh vilka härliga bilder! Perfekt tips för semestern! Funderar på att göra kortare avstickare i söder då! Har sett pinsamt lite av Sverige utanför Göteborg...hrm! Stolen var verkligen hur söt som helst! Jag älskar att mixa nytt med gammalt, men det är en konst att få till det!:)* Kraam!*

    ReplyDelete
  4. vilka vackra bilder! Österlen är riktigt vackert och nästa gng jag åker dit ska jag givetvis även försöka åka dit Olof Viktors kafé och njuta av ngt gott :-)

    kram!

    ReplyDelete
  5. Vilka härliga bilder. Dit måste jag åka. Har antagit din utmaning, så kul det var.
    Ha det bra!

    ReplyDelete
  6. Jättehärliga bilder! Och jag som hade planerat en långweekend i Malmö med omnejd - men den planen sprack precis. Har en annan resa som krockar... men förhoppningsvis hinns det med en tur neröver snart ändå. Jag älskade Österlen senast jag var där :)

    Angående simning och allt så har din kille rätt, det handlar alltså om tjejklassikern. (Det står tom i min rubrik, hihi.) Jag har ju faktiskt inte varit skid- eller cykelfrälst innan heller utan det har kommit eftersom, så kanske simningen kan bli rolig snart också... njae, men men, försöker tänka positivt :)

    ReplyDelete
  7. rolig ny kategori! en väninna och jag talade nyligen om hur underbart Sverige just under sommaren (när annars liksom) och att man borde upptäcka mer. jag älskar ju dagsutflykter och roadtrips så det här blir en het kategori för mig..:)

    kram

    ReplyDelete
  8. Ingen fara, hihi. Det är ju lätt hänt! Själv funderade jag på det du skrev om pendling... och nya jobbet. Du pendlade till någon praktik, i Lund(?) förrut va? Ligger jobbet där också? Eller så har jag snurrat till det nu :)

    Jag pysslade och pusslade med semestern hela dagen och kvällen igår så jag tror jag får in Malmö iaf! :) Ska läsa dina inlägg nu om tips och utflykter.

    Hör väldigt gärna av mig om jag kommer och om du har någon tid över då! :)

    ReplyDelete
  9. Vilka fina bilder, och ja gilla stolen skarpt.
    Vad kul att du ska skriva lite om vad man kan hitta på i skåne. Ska åka dit senare i sommar och träff ett par kompisar som flytta ner förra hösten.
    Allt bra annars?
    Kram Madelene

    ReplyDelete
  10. Vilken toppenidé. Denna kategori ska jag minsann lusläsa inför framtida besök i södern :)
    Kram

    ReplyDelete