Sunday, June 21, 2009

Paris, encore une fois


Oj vilka veckor det har varit, jag har varken hunnit det ena eller det andra känns det som och allra minst blogga och nu plötsligt är midsommarn över. Men nu när tid äntligen finns vill jag visa lite Parisbilder.

Jag och min kursare och vän Jessica gav oss alltså iväg på en hastigt påkommen tripp till den franska huvudstaden för att fira att vi bland annat är färdigutbildade fransklärarinnor. Vi bodde mitt i stan på hörnet av rue Rambuteau och rue St Denis vilket tillåter snabb access till det mesta. Här är utsikten från vår (franska) balkong.

Eftersom det var Jessicas första gång var det guidning som gällde från min sida och även om jag skulle vilja visa en del smultronställe istället för att vandra upp och ner för turiststråken så förstår jag ju mer än väl att det finns vissa saker man bara måste se när man är där. Som det här...

Faktum är att trots min syrliga men ack så kärleksfulla kommentar ovan så är jag faktiskt riktigt tacksam över att ha vi varit runt på Notre Dame, Sacre Coeur, L'arc de triomph, Tour Eiffel, Louvre och alla de andra ställena. Det är nämligen så att jag har faktiskt inte haft min digitalkamera så himla länge och även om jag har massor av gamla hederliga foton från tiden i Paris så har jag nästan inget på datorn. Jag passade helt enkelt på att fotografera allt jag kunde på vägen och även om det faktum att regnet hängde i luften under hela vår sejour så gillar jag faktiskt ljuset i bilderna.

Dessa ljuvliga karuseller som finns lite varstans i Paris och bidrar till det romantiska skimmer som ständigt vilar över staden kan jag bara inte få nog av. Just den här står i Tuileries.

Favoritkvarteret besöktes förstås också flitigt. Här ligger alla de tre lägenheter som jag bott i och hela området andas verklighet, passion och drömmar. Den här bilden är tagen i de judiska kvarteren på rue des rosiers. Här vimlar det av judiska bokhandlar och allsköns kosherriktig mat som är. Det är heller inte långt till synagogan på rue Pavée. Le Marais betyder träsket och området bestod mycket riktigt av träskmarker innan korsriddarna rensade upp på 1100-talet och aristokraterna byggde flådiga hus på 1600-talet. Nu vimlar här av mysiga barer, coola butiker och diverse tillhåll för homosexuella, och är ett av stans härligaste ställen.

Det fanns en del saker som gjorde Paris extra speciellt den här gången, förutom alla de vanliga underbarheterna så fanns det en liten person som jag fick äran att träffa för första gången.

Lille Léo iklädd bodyn han fick av mig, hihi, med sin kompis Zeppelin, båda i pappas famn.

Och en lycklig och stolt mamma, vacker som alltid med sin lilla skrutt. Det var så kul att träffa dem igen och snart flyttar familjen hem till Sverige i alla fall för ett tag.

Sist men inte minst träffade jag ju Lisa, mer känd som ParisLisa :) och det var fantastikskt kul! Lisa var verkligen ännu trevligare och ännu sötare i verkligheten och vi babblade i mun på varandra den ynka en och en halv timmen som vi hann ses. Det är onekligen något speciellt med att träffa någon som man tycker sig känna till mångt och mycket men som man samtidigt aldrig har träffat. Bara det faktum att Lisa i telefon säger när vi rings för första gången "- Ja, jag tänkte imorse, hon pratar ju säkert skånska!", så himla roligt. Men Lisa, det blev alldeles för kort så räkna med att jag kommer och tar ett glas vin, eller några, med dig i Warsawa inom en inte allt för avlägsen framtid!

5 comments:

  1. Vad fint du skrivit om er resa till Paris! Och inte visste jag att Le Marais betyder träsket? Hos dig lär man sig alltid nat nytt!!:)

    Har saknat dig när du inte haft tid att blogga, det blir sa tomt da. Och det skulle vara underbart roligt att ses snart igen, var som helst :) Du ska inte till Stockholm i mitten pa juli? Det verkar nämligen som om jag kommer vara där nästan 3 veckor. Det har inte hänt sen jag flyttade utomlands sa det ser jag fram emot (om det blir av!).

    Förresten, klänningen är fran en kedja i Polen, ca. 20 Euro. Helt i min stil! :)

    Stor kram Lisa

    Ps; nyfiken pa lägenheten!!

    ReplyDelete
  2. Vilka fina bilder! Och vad kul att få ta del av din Paris-resa :-)
    I Paris måste man nästan bo i för att kunna utforska alla dess smultronställen! Är riktigt sugen på att åka till Frankrike igen...för en längre period ;-)

    Kram!

    ReplyDelete
  3. åååååå jag vill följa med i resväskan till Warsawa.....fast jag har ju äran att kunna springa in i Lisa en massa här i huvudstaden:) Vi ska ju bila ner till köpenhamn så jag hoppas att vi kan stanna till i malmö....men annars kanske du inte är omöjlig att övertala att komma över till köpenhamn någon dag???!!!:) om jag lovar att vara riktigt riktigt snäll....

    Tänk om vi kunde placera ut lite karuseller i detta avlånga land...så mycket trevligare tillvaron skulle bli.

    Hmm.....du ställde ju en massa frågor....förvirrad som jag är har jag glömt vilka det var så jag får återkomma:)

    Kramar

    ReplyDelete
  4. Åh sikke nogle herlige billeder!
    Paris er fantastisk,m jeg har været der en del gange, og jeg elsker byen. Den er nærmest magisk!
    Går det godt med det nye job forresten?
    Kram

    ReplyDelete
  5. Jätte fin reseskildring och nog för att alla turistattraktioner kan bli uttjatade i längden så finns det faktiskt en anledning till att de är så pass välbesökta- det är något alldeles speciellt med dem.
    Kram

    ReplyDelete