Wednesday, June 24, 2009

Min gamla lya

Minns ni att jag berättade för ett tag sedan att jag hade något spännande på gång? Ja, jag skulle ju ha skrivit om det här tidigare men som sagt...Nåväl, så här ligger det till. Vi är ju på jakt efter en ny bostad och det har blivit en del tittande men inget mer. När jag var i Paris var min sambo dock och kikade på en alldeles speciell lägenhet, nämligen den som jag bodde i under hela min tonårstid! Mycket spännande. Jag och min mamma bodde i en stor sekelskifteslägenhet om 97kvm i ett av stadens enligt mig finaste områden. Brädgolv, högt i tak, stukatur, två kakelugnar och egen hissingång, helt enkelt en drömlya. Även Erik blev eld och lågor när han såg den så efter en kort budgivning smällde vi det vi kunde tänka oss att ge.

Det gick ett par dagar och ingen bjöd över varpå vi blir mer och mer hoppfulla. Till slut ringer mäklaren med ett märkligt besked. Säljaren är inte nöjd med budet och lägger ett motbud som ligger 150.000 över vårt bud! Helt otroligt, eftersom vårt bud var ett bra bud som låg 150.000 över utgångspris redan. Nej tack, sa vi, då får det vara. Förmodligen hade de väl tänkt sig en svindlande budgivning men så ser inte riktigt marknaden ut för tillfället, jag menar, har man skrivit ett utgångspris så får man väl vara beredd att sälja till det priset, annars får man ju gå ut på ett högre pris från början? I vilket fall blev det alltså ingen lägenhet den här gången heller men skam den som ger sig, ikväll ska vi kika på två nya lyor och till helgen har vi redan fyra till inbokade...

7 comments:

  1. Det där är nog tyvärr ganska vanligt. När vi köpte vår tvåa i april så "vann" vi budgivningen och hade då bjudit en halv miljon över utgångspriset. Säljaren var ändå inte nöjd och ville att det skulle bli nya visningar. Vi frågade då vad hon var nöjd med och det var 300tusen mer än så. Till slut förhandlade vi och det slutade med att vi la till 225tusen utöver det som var högsta budet (och alltså vårt bud). Vi ville ha lägenheten och det kom att kosta…. Trist att det ska behöva vara så. Själv sålde jag min "billigt", det var bara 2 som bjöd, men det blev iaf lite budgivning. Var egentligen inte heller helt nöjd, men eftersom vi redan hade köpt så var jag tvungen att sälja. Gick iaf inte back och det är viktigast. Men det är tufft med lägenhetsaffärer!

    Ps: Fudgen var riktigt mäktig och nej, kunde absolut inte äta upp hela på en gång, knappt hälften (och då var jag illamående). Prova själv att handla 200g bara fudge nästa gång du handlar lösgodis…. Äkta vara, ha ha.

    Kram

    ReplyDelete
  2. Hmm, det var ærgeligt for jer! Men, pludselig dukker drømmelejligheden op, og så ved I bare, at det er der I skal bo:-)

    Jeg har forresten lagt opskriften op på den dessert jeg skrev om:-) Mums, glæd dig!

    ReplyDelete
  3. Att vara med i budgivning är som både pest och kolera samtidigt. Blä!
    Jag hoppas att du inte missförstod mitt inlägg, vi retar oss också på varandra och det är inte på topp alltid. Men finns tanken och handling oftast så har man vunnit mycket. Kram Kristina

    ReplyDelete
  4. Lycka till, snart dyker den upp, drömlägenheten! Kram

    ReplyDelete
  5. Hmm vilken underlig säljare! Och vad retligt att det får lov att gå till sådär tycker jag. Synd att den inte blev er för den lät så himla fin! Det kommer fler, det är jag säker på.

    Kram Jenny

    ReplyDelete
  6. Märklig utgång på en budgivning, men det är nog ganska så vanligt idag. Men man kan ju tycka att de borde bli nöjda bara utgångspriset uppnås och bostaden blir såld...särskilt med tanke på dagens marknad.
    Hoppas att ni snart hittar något anant ni trivs med.
    Kram

    ReplyDelete
  7. Vad trist!! Hoppades sa att du skulle skriva att det blivit er... Och vilken konstig grej det där med budgivningen, nu fick dom ju inte ens salt lägenheten??

    Trevlig helg!

    Kram Lisa

    ReplyDelete