Tuesday, May 26, 2009

Som en saga

Jag har varit i Uppsala tre gånger i mitt liv. Varje gång har det varit vår och varje gång under festliga förhållanden. Jag vet att dessa mina sinnliga bilder av Uppsala inte är riktigt rättvisa men jag måste ändå hävda att det ligger en nästan trolsk stämning över den anrika akademikerstaden, tillika Pelle Svanslös hemort. Inte bara jag utan flera andra har bedyrat stadens förmåga att uppväcka känslor och få dessa bekräftade på olika sätt, och vad kan mer styrka denna bild än ett sagobröllopCarl von Linnés trehundraandre födelsedag?


Två minuter innan brudparet äntrade scenen och på kvicka steg vandrade altargången upp var vi varma och lite halvstressiga på plats. Två minuter senare rann min första tår. Ett vackert brudpar som är på väg att lova varandra evig trohet, kan det bli mer romantiskt?

Regnet som hela förmiddagen stått som spön i backen upphörde på ett nästan magiskt vis en halvtimme innan vigseln skulle utföras och kyrkoentrén badade i sol när de lyckliga tu kom ut för att mötas av ett risregn och fotblixtar. Vädret fortsatte att le mot oss på vägen till och under champagneminglet i Linnéträdgården där festen skulle gå av stapeln.

Precis när toatsmastrarna hade förkunnat att middagen skulle serveras gick solen som på beställning i moln. Vi avnjöt god mat, tårfyllda tal, roliga sånger och friska drycker i några timmar och en av de nya seder jag fick lära mig var att när gästerna klingade med besticken mot glasen, betydde det att brudgum eller brud var frånvarande och att alla festens kvinnor respektive män skulle passa på att kyssa den som satt kvar av de nygifta.

På de bröllop som jag tidigare frekventerat har traditionen istället bjudit brudparet att kyssas när glasen klingas. Detta var en något mer svartsjukeframkallande version men kul var det när brudgummen gång på gång fick springa tillbaka så fort han lämnat sin brud mer än några sekunder.

Bröllopet var fantastiskt och festen höll på hela natten med dans och trevligt umgänge. Alla gäster inklusive brudparet sov över på det närliggande hotellet varför man hade glädjen att återse många vid frukosten dagen efter. Dock inte brudparet själva eftersom dessa ramlade in sist och tidigast av alla vid fem på morgonen till tonerna av Stad i ljus tillsammans med brudgummens syster och dennes sambo.

När vi checkat ut följde jag och Erik och några till med hem till de nyblivna äkta makarna för lite häng i soffan, chips och läsk innan vårt tåg tog oss tillbaka till sydligare breddgrader. Ännu en helg av sol, glädje, magi och vänskap i denna underbara stad där solen alltid lyser.

Och så en bild på min bröllopsfest-outfit måste vi ju också se

10 comments:

  1. Åh, vilken strålande vacker bröllopsgäst! Längtar till torsdag. Kram

    ReplyDelete
  2. Ja, det blir liksom på papper. Fast får och får...fick betala 90 kr styck för skyltarna plus 49 (!) i frakt. Legitimationen får man också betala för...inte ens den kan man få för dessa år...och broschen får man också betala. Fast den struntade jag i att köpa. Den säger bara att man läst i Malmö. Vem fan bryr sig egentligen? 300 spänn för det, nej tack.
    Längtar tills imorgon då vi kan prata ordentligt!
    Kram

    ReplyDelete
  3. Vad fin du var och bruden då! Helt otroligt fint. Gillar när man har håret lite mer avslappnat till en formell klänning - blir liksom inte så stelt då. Lite mjukare.
    Vilka är det? Släkt vänner?

    Fy tusan vad jag saknat dig, jag var tvungen att gå in här. Pausar från grammatikplugget en stund. Bara en tenta kvar nu. Fredag kl.13.00 har jag sommarlov! :)
    Åh det finns så mycket vi måste babbla om men kanske viktigast - känt efter i hjärtat och tänker följa det istället för huvudet (som vanligt) så det blir nog inte huvudstaden i höst utan en liten stad nära dig som jag har en närmast osund kärlek till. Jag hoppas på många roligheter med dig i höst.

    Stor kram

    ReplyDelete
  4. jag kom på att jag har en till fråga... hade ju traduction igår plus uppsats men det var just översättning som var trixig. Skulle översätta ett utdrag ur en bok - pest & pina! Iaf jag hakade upp mig på en detalj och blev så grymt osäker. Ex
    - nej, det tror jag inte, svarade han mig.

    Just "svarade han mig" det är ju omvänd ordföljd a-t-il répondu. Det fattar jag, inga problem men var ska l'objet indirect stå? Alltså "mig" "svarade han mig"??

    ReplyDelete
  5. Söta Emelie, jag har nästan dåligt samvete över att jag varit så dålig på att kommentera på sistone. Jag HAR läst dina inlägg men har inte haft tid att författa en kommentar. Det blir lätt så när det är så mycket man vill säga...

    Men efter detta inlägg bara m.å.s.t.e. jag, hihi.

    Uppsala är staden där min bror bor och jag har tyvärr inte haft samma fina mottagande av staden när jag varit på besök. Tycker att de flesta har en idel god och glad känsla beträffande allt med Uppsala men jag känner inte riktigt igen mig. Ännu, jag har inte gett upp...

    Men ett bröllop - finns det något härligare!? Jag blir helt rörd av att bara titta på dina bilder och läsa fina texten. Det är så LYCKLIGT och jag älskar det!

    Du är jättevacker på bilden! Jag ska på bröllop om en månad och jag längtar efter allt, lyckokänslan, maten och att få klä upp sig :)

    Angående bröllopstraditioner så har de bröllop jag varit på hittills haft liknande inslag. När man slår i glasen måste brudparet ställa sig på stolarna och kyssas. Stampar gästerna med fötterna ska brudparet under bordet och kyssas. Och går någon av bruden eller brudgummen på toaletten passar gästerna av samma kön på att sno en puss på kinden... :)

    ReplyDelete
  6. Bröllop är toppen. Jag är som du, blödig och måste alltid ha näsduk med mig. Redan när ingångsmarschen drar igång kommer rysningar och där efter rinner tårarna. Galet tycker maken, men jag kan se att han också blir rörd. Hade varit kul med lite tips på roliga tal då vi snart ska på bröllop hos min kusin. By the way idag är det min bröllopsdag.Kram Kristina.

    ReplyDelete
  7. Vad fina alla är! Du är super fin! Måste berätta sen hur det var!!
    Mamma trodde jag bara pratade om tv:n, inte verkligheten, till hennes ynka försvar. ;)
    Kramar

    ReplyDelete
  8. Vacker som alltid :). Jättefin outfit du hade. kram kram

    ReplyDelete
  9. Supertjusig du var i klänningen:)
    Fina bilder på bröllopet med.

    kram!

    ReplyDelete
  10. Gud vilka fina bilder! Bröllop är så vackert! Jag ska faktiskt på ett nu i höst, så det ser jag framemot :-) Det är inte varje dag man får närvara när par lovar varann evig trohet and the rest ;-)
    Vilken fin bröllopsoutfit du hade, du är lika vacker som alltid!

    Kramis!

    ReplyDelete